måndag 12 september 2011

Den första hustrun, av Philippa Gregory


Den spanska prinsessan Catalina av Argonien är bortlovad till Arthur, blivande kung av England. Catalina är uppfostrad till att bli drottning av England och allting går enligt planerna och hon är snart gift med Arthur och således ett steg närmare tronen.

Catalina känner till en början inga varmare känslor för Arthur men detta övergår snart till en passionerad förälskelse. Catalina och Arthur planerar inför framtiden, barnen de ska få och hur de ska styra England.
Men Arthur blir kort tid efter bröllopet sjuk, på sin dödsbädd lovar Catalina honom att uppfylla deras drömmar och bli drottning av England. För att uppfylla detta löfte tvingas hon förneka att äktenskapet med hennes älskade Arthur fullbordades, för att på så sätt få gifta sig med hans egenkära lillebror Harry som senare kom att bli den berömda Henry VI av England.

En grymt fängslande bok som har många spännande förvecklingar och oväntade händelser. Själv är jag ju intresserad av denna tid och även Henry VI och då främst hans många fruar. Katarina av Argonien (tidigare Catalina) har inte tidigare varit en person jag intresserat mig i någon större utsträckning för, men efter denna bok har jag verkligen fascinerats mer av hennes person.

Boken har en tendens att bli lite långtråkig vissa stunder och således känns den ibland onödigt lång. Jag har absolut ingenting emot långa böcker men denna hänger ibland upp sig vid ovidkommande detaljer under all för lång tid. I stort är det emellertid en väldigt spännande bok som avslutas med en liten snärt som stannat kvar hos mig några dagar sedan jag lagt ner boken.

Gillar man Den andra systern Boleyn, som Philippa Gregory också skrivit, så tycker man med största säkerhet om Den första hustrun också!

2 kommentarer:

  1. Jag gillade Gregorys "Den andra systern Boleyn" och älskar TV-serien "The Tudors". Tyvärr håller hennes övriga böcker inte lika hög klass, utan blir som du säger, lite långtråkiga och upprepande. Det känns som att Gregory försöker hålla sig fast vid sin första succé genom att skriva bok efter bok som har i princip samma tema och intriger.
    Mvh Sofia

    SvaraRadera
  2. Älskar också serien The tudors, har precis börjat sett den. Och jag håller med dig om att Den andra systen Boleyn höll högre klass än Den första hustrun, men tycker ändå att det är en bra bok som dock har en tendens att bli lite tråkig. Kanske har mitt intresse för just Anne Boleyn något med min uppfattning att göra..

    SvaraRadera