tisdag 12 juli 2016

Eva och Adam är här igen!

Jag blev så glad och taggad när jag såg att Eva och Adam kommer att göra comeback! Måns Gahrton och Johan Unenge tycker till min stora glädje att berättelsen om Eva och Adam inte är slut än. Det kommer efter vad jag förstår att komma två nya böcker och en långfilm. Dessa är i grunden samma berättelse som tidigare men med dagens teknik - mobiler, bloggar och så vidare. Samma historia men i ny tappning helt enkelt. Tanken är att nå en ny generation läsare.

Gahrton och Unenge skriver så träffsäkert och i arbetet med de nya böckerna har de gjort klassbesök och pratat med över 100 mellanstadieelever om kärlek, vänskap och hur det är att gå i mellanstadiet idag. Det känns därmed som att de har en riktigt bra grund att stå på. Samma gamla karaktärer fast med lite nya problem.

Jag förstår att man inte tycker om den här idéen men själv gillar jag den! Och jag kan förstå tanken med att skriva nya böcker eftersom mycket har förändrats i vårt sätt att umgås och kontakta varandra i och med tekniken. I grunden är jag nog mest nöjd eftersom jag alltid älskat den här serien och gärna läser mer! Det ska bli roligt att få veta mer om alla de karaktärer som jag läst så mycket om och älskade från första stund när jag först började läsa böckerna om Eva och Adam. Jag gillar att de inte är så stereotypiska, Eva är till exempel väldigt framåt medan Adam är blyg, och att det händer mycket mellan raderna såsom Jontes situation i hemmet.
En ny långfilm känner jag mig emellertid mer tveksam till, att se nya personer gestalta alla karaktärerna känns mer konstigt än att läsa nya böcker. Förhoppningsvis blir det ändå bra.



Såhär beskrivs de nya böcker Huvudet fullt av dig och En tjej att klicka bort:

"Efter TV-serie, långfilm, dataspel, seriealbum och miljontals sålda böcker är Sveriges vanligaste, veligaste och roligaste kärlekspar tillbaka. 20 år har gått, men när kärlekshistorien nu berättas på nytt gäller fortfarande de eviga frågorna: Hur vet man att man är kär? Hur blir man ihop? Och vad gör man om tjejen man gillar är kär i någon annan?"

Huvudet fullt av dig
"Adam ska börja i en ny klass. Kanske han äntligen kan bli den coola killen han drömt om att få vara? Men det går inte riktigt som Adam har tänkt sig - snart har han ställt till med bråk i klassrummet, blivit bästis med den busige killen i klassen och skjutit en boll på den där söta tjejen - Eva ...

Eva har fullt upp med bloggen, fotbollen, bästisen Annika och sina drömmar om rockkillen Fetch. Hon har inte tid att lära känna den där konstiga nye killen Adam. Men så ska hon ha fest hemma. Och när gästerna vill testa en gammal lek med handtag, famntag, klapp eller kyss händer något oväntat."

En tjej att klicka bort
"Adam och Eva har kyssts! På riktigt! Men Adam tänker ändå hålla sig borta. Aldrig mer tjejer, det har han lovat sig själv! Inte efter det där som hände förut, när han var kär i Molly. Molly, som fortsätter att höra av sig trots att Adam har klickat bort henne gång på gång...

När det är dags för friidrottstävling med gamla laget kan Adam inte tacka nej. Trots att Molly kanske kommer att vara där. Eva har förresten också bättre saker för sig. Sebbe i klassen vill att hon och Annika ska uppträda med honom på klassmiddagen! Så varför har de alltid så roligt tillsammans, även om det bara handlar om att plocka skräp eller att sälja korv för klasskassan?"


Här hittar ni mina recensioner av de tidigare böckerna:
En historia om plugget, kompisar och kärlek
Att vara eller inte vara ihop
Bästa ovänner
Fusk och farligheter
Jul, jul pinsamma jul
Sista pyjamaspartyt
En midsommarnattsmardröm
Inte som en dans
Prins eller vanlig groda
Solen skiner, sura miner
Rätt tjej och fel kille
Lyckliga idioter
Första ögonkastet





2 kommentarer:

  1. WHAAT ska det bli en till film också?!? Vet inte om jag ska skratta eller gråta. För, som du säger, SÅ konstigt att se andra karaktärer spela Eva och Adam och Tobbe och Annika osv!?! Tror dock nyfiken kommer vara för stor för att låta bli ... men ändå. Så konstigt det känns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer kännas superkonstigt men min nyfikenhet kommer också att vara för stor för att inte se den :)

      Radera