torsdag 4 juni 2015

Sommarläsning topp 10



Tre nya böcker
Barfotaflickan av Katerina Janouch
Den åttonde boken om barnmorskan Cecilia Lund ska ju släppas nu i sommar! Vad jag förstår så handlar denna del om hur Cecilia hanterar varannan vecka-livet samtidigt som hon träffar en papperslös kvinna i jobbet, vilket skapar funderingar kring människors lika värde.

En enda hemlighet av Simona Ahrnstedt
Den andra boken i Ahrnstedts nya romanceserie som utspelar sig i modern tid. Här möter vi Alexander De la Grip som vi träffade i En enda natt. Han möter fältläkaren Isobel och bestämmer sig för att hon ska bli hans nästa erövring. Givetvis kommer hon att påverka honom mer än vad han först tror.

Krigsdagböcker 1939-1945 av Astrid Lindgren
Den här måste man ju läsa! Ett måste i sommar!





Tre böcker som alltid fungerar på sommaren
Röda vita rosen av Mariette Glodeck
En bok om en grupp unga vuxna som ska fira midsommar tillsammans i skärgården. Det är många gamla kärlekar och vänskapsband som skapar drama under en enda sommardag. En av mina favoriter. Jag älskar den här boken. Jag älskar karaktärerna och sättet som Glodeck skriver på. Det blir kanske en omläsning i sommar?

Sommardöden av Mons Kallentoft
Den andra boken om Malin Fors. Deckare, sommar - behöver jag säga mer?

Om du bara visste av Caroline Säfstrand
En bok om två kvinnor som möts en sommar och blir vänner trots stor skillnad i ålder. Jag fastnade direkt för boken på bara den beskrivningen. Böcker som utspelar sig på sommaren funkar alltid på sommaren!




Tre sommarklassiker
Kerstin och jag av Astrid Lindgren
Åh, vad jag älskar den här boken! Kerstin och Barbro är två tvillingar i tonåren som tillsammans med sin familj flyttar ut till landet och rustar upp en gård. Massa härliga sommarkänslor!

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg
Det här var inte riktigt en favorit för mig när jag läste den, men det var länge sedan och jag tänker att jag kanske borde ge den en ny chans. Jag minns inte boken i detalj men nog är det en del sommarscener i den?

Stolthet och fördom av Jane Austen
För att lite Jane Austen alltid går ner, speciellt under lata sommardagar.



En bok jag definitivt kommer att läsa i sommar
Sörja för de sina av Kristina Sandberg
Andra boken om hemmafrun Maj som i början av andra världskriget nu börjar komma in i sin roll som hemmafru och mor. Maken Tomas har tagit tag i sina alkoholproblem och Maj väntar deras andra barn. Jag gillar Sandbergs beskrivning av Maj och hennes vardag. Första boken var en intressant historia om klass och moderskap, förhoppningsvis fortsätter den andra boken i samma spår. Hittills har jag gillat vad jag läser.

2 kommentarer:

  1. Åh, Krigsdagböcker vill jag också läsa! Blev så himla nyfiken på dem när jag såg dokumentären om Astrid Lindgren.. Sörja för de sina lyssnade jag på för någon månad sedan. Tycker att den var riktigt bra! Jag längtar efter att läsa Liv till varje pris i sommar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände likadant! Man fick ju en liten försmak där i dokumentären och nu måste man ju få läsa helheten känner jag :)

      Radera