fredag 11 april 2014

Törnbädden av Virginia Andrews

Tredje boken i serien om Chris, Cathy, Carrie och Cory.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cathy och Chris lever tillsammans som hustru och man. Chris är som en far för Jory och Bart men vad de inte vet är att han egentligen är deras morbror. I den tredje boken läser vi från Jory och Barts synvinkel och får följa dem när de får veta sanningen om deras ursprung och familjens historia. Samtidigt flyttar en äldre dam in i grannhuset, hon går klädd i mörka kläder och försöker ständigt kika över muren in till Cathy och Chris hem.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den tredje boken är nog den sämsta. Jag gillar den, men hade nog inte tyckt om den som fristående bok. Den lyfts upp av den resterande serien och av den skrämmande John Amos och de mörka tonerna som är ständigt närvarande i samtliga böcker i serien.

Jag gillar dock inte att vi byter berättarperspektiv. Jag tycker om Cathys hämndlystna, självanklagande och plågade analyserande av sin omgivning. Det är intressant att följa henne. Att följa hennes söner är inte alls lika intressant. Jory känns dock ganska lik henne och känns också främst som en motpol till Barts "ondska". Bart får spela den mörka rollen och Jory blir den ljusa.

Främst stör jag mig emellertid på Bart. Tills viss del är hans psykiska problem intressanta och sättet han blir manipulerad på och manipulerar andra på. Men det blir lite för mycket. Han känns för överdriven. Det känns inte realistiskt fullt ut. Jag har dock för mig att jag gillar hans kluvna personlighet mer i den sista boken.

 Nästa bok i serien är Lustgården.

Jag har tidigare recenserat första boken Vindsträdgården här och andra boken Blomblad för vinden här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar