lördag 22 mars 2014

Sega ljudböcker?

Jag har upptäckt en stor nackdel med ljudböcker som jag inte riktigt tänkt på så jättemycket tidigare. Men nu när det ändå blir ca 1½ timmes ljudbok per dag när jag pendlar så blir det faktiskt väldigt jobbigt när man känner att en bok inte är sådär jättebra. När jag inte grips tag av boken blir det fruktansvärt segt att lyssna på en bok 1½ timme per dag. Och det behöver inte innebära att boken är dålig. Men vissa böcker är lite mer sega än andra och när jag då lyssnar på dem som ljudböcker så har jag svårt att hålla uppe intresset.

Samtidigt har jag svårt att lägga ner en bok som jag påbörjat så jag vet inte riktigt hur jag ska komma ifrån det. Förmodligen kommer jag att fortsätta att lyssna på böcker som jag tycker är sega. Men jag kanske kan sätta en gräns - om jag inte är intresserad av en bok efter två skivor - då lägger jag ner den? Får fundera vidare på det.

Hur gör ni när ni inte fastnar för böcker?

4 kommentarer:

  1. Jag läser i princip ut varje bok jag börjar på. Jag önskar att jag inte gjorde det, men jag har ett envist drag som gör att jag inte ger mig. Men ljudböcker funkar inte alls för mig. Dels för att jag inte minns det jag hör, jag måste se för att minnas. Så efter några kapitel har jag glömt vad karaktärerna heter och vilka de är... Dels för att det går för långsamt. Jag läser själv i ett ganska högt tempo, så att lyssna på någon som läser gör att jag börjar fundera på annat, och då tappar jag tråden av den anledningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om det där med tempot, det stör mig också att det går för långsamt. Men jag lyssnar ju när jag pendlar och eftersom jag kör bil så kan jag ju inte läsa en fysisk bok istället ;) Så därför känns det okej i det sammanhanget ;)

      Radera
  2. Jag brukar faktiskt ge upp böcker som jag tycker är dåliga. Känner att jag har så mycket annat att läsa så vill inte slösa tid. Däremot är jag ändå noga att ge boken en ärlig chans men funkar inte de så..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag hade lättare för det också, känns ju som slöseri av tid annars..

      Radera