lördag 8 mars 2014

Internationella kvinnodagen - Det började med Anne

Bildkälla
Ja, på något sätt började en stor del av min starka känsla för jämställdhet med Anne och många andra litterära karaktärer. Det var också sådana karaktärer som Anne som visade mig att det faktiskt inte spelar någon roll om man är kvinna eller man, man kan klara av allt bara man vill.
Det är Anne som klättrar på tak medan Gilbert står på marken och oroligt tittar på. Det var annorlunda från de ofta oroliga flickorna som stod i bakgrunden medan pojkarna gjorde alla utmaningar, som jag brukade läsa om annars. Ganska snabbt ser man också att Anne är en inspirationskälla till Astrids starka tjejer såsom Madicken och Pippi, och det var karaktärer som verkligen lämnade avtryck hos mig!

Jag pratar såklart om Lucy Maud Montgomerys Anne Shirley som bor på Grönkulla med fosterföräldrarna Marilla och Matthew. Hon kom tidigt in i mitt liv och visade att tjejer kan! Anne kan precis lika mycket som Gilbert - hon kan lika väl som honom bli bäst i klassen, hon kan lika väl som honom utbilda sig till lärare och hon kan lika väl som honom anta utmaningarna i livet. Anne står inte och tittar på för att hon är tjej. Hon tar för sig av livet och reflekterar inte speciellt mycket över att det skulle finnas begränsningar i hennes liv för att hon råkar ha fötts till kvinna. Och även om samhället hon växer upp i talar om att hon kanske hellre borde rätta in sig i ledet och göra det som förväntas av en kvinna, att gifta sig, bli hemmafru, sköta hemmet och föda barn, så är detta aldrig något som Anne egentligen på allvar överväger. Och viktigast av allt - att göra allt det där står aldrig i kontrast mot att uppfylla drömmen om att bli lärare och författare.
 
Bildkälla
På flera sätt blir Annes väninna Diana en bild av hur en kvinna borde vara och göra. Hon blir allt det där som samhället förväntar sig. Hon gifter sig, blir hemmafru och skaffar barn, medan Anne söker en karriär och växer i sig själv innan hon börjar skapa nya drömmar tillsammans med Gilbert. Men, och det gillar jag, Diana står också helt fri att göra de val hon gjort och hennes val framställs inte som fel - bara annorlunda från de val Anne gör. Jag upplevde alltid att Anne och hennes värld visade hur valet står fritt och att det inte handlar om vilket kön man tillhör. Det märks också i hur Gilbert aldrig försöker begränsa Anne i hennes drömmar i livet. Han försöker aldrig tvinga henne att ge upp något och har inte heller några problem med att erkänna att Anne kan vara bättre än vad han är. Deras förhållande till varandra visar att de är jämlikar med lika rättigheter. Ingen av dem anses veta mer eller vara mer kompetent baserat på vilket kön de fötts med.

Bildkälla
Det var karaktärer som Anne som fick mig att tidigt reflektera över jämställdhet och att vi alla bör ha samma möjligheter i livet oavsett kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning eller religionstillhörighet. Starka personer som stod upp för sig själva och som sökte sina drömmar helt oberoende av vad samhället ansåg.
Anne är kanske ingen stor politiker eller någon som gör hela världen uppmärksam på kvinnors livsvillkor. Hon gör kanske ingen större skillnad i det stora, men i det lilla gör hon en väldig skillnad. Hon är den enskilda människan som visar att jämställdhet är viktigt att uppmärksamma och en grundförutsättning för att vi alla ska kunna leva som vi vill. Därför tycker jag att hon är viktig. För mig började det med sådana som Anne.


2 kommentarer:

  1. Anne är en underbar karaktär! Jag gillade hennes vilda humör när jag läste om henne första gången. Det var en skön kontrast till det snälla och stillsamma idealet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Hon sticker ut bland andra kvinnliga karaktärer som författades under samma tid och jag älskar hur självständig hon är.

      Radera