onsdag 19 mars 2014

Min arbetsplats har ett bibliotek!

Jag har ju rätt nyligen börjat arbeta på en ny arbetsplats och det finns som på alla arbetsplatser både fördelar och nackdelar men en stor fördel är ju helt klart vårt bibliotek! I lunchrummet finns tre hyllor där man kan lägga böcker man inte längre vill ha eller ta en bok som man gärna vill läsa. Grundtanken är ta en - ge en. Men det är även okej att ta en bok nu och lämna en annan senare. Jag älskar det! Det finns viss cirkulation på böckerna och vissa böcker har man stenkoll på och folk sitter och diskuterar vem som kommer att vilja läsa den eller vem som lämnat den. Det tycker jag är ett bevis på att vi ofta anser att böcker säger något om människor. Vad människor läser säger något om vad som intresserar oss och vad för typ av människor vi är.

Bildkälla
Det här tycker jag hursomhelst är ett underbart upplägg! Varje arbetsplats borde ha en sådan här hylla! Själv har jag inte tagit eller gett någon bok ännu eftersom att jag har så mycket att läsa hemma men framöver har jag planerat att vara mer aktiv där. Just nu står det ca 20st böcker där och jag har läst ungefär 7st. Det är en bra blandning på böcker också eftersom att det är böcker från ca 25 personer med olika tycke och smak.

Jag reflekterade just över att jag skrev att jag nyligen började arbeta på en ny arbetsplats. Nyligen kanske var att ta i, eftersom jag snart jobbat där tre månader. Herregud vad tiden flyger iväg! Innan vi vet ordet av är påskledighet och sommarsemestrar här!

4 kommentarer:

  1. Anse dig taggad! Hoppas du vill vara med och fylla på listan "Oändligt goda skäl att läsa en bok" I sådana fall blir du nummer elva. Se mitt inlägg här:

    http://beroendeavbocker.blogspot.se/2014/03/oandligt-goda-skal-att-lasa-en-bok.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Vill självklart vara med! Ska försöka svara i helgen! :)

      Radera
  2. Så hade vi på mitt förra jobb med! Fast jag hade redan läst allt som kom dit så jag var inte med och bytte böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en himla fin idé? :) Även om man kanske läst många så ger det ju tillfälle att diskutera dem :)

      Radera