torsdag 4 april 2013

Första kvartalsrapporten: Bröderna Grimms 2013

Illustration av Rapunzel/Persilja
Så vad har jag pysslat med för att uppmärksamma bröderna Grimm det första kvartalet av deras år? Jo, detta:

Recensioner av 7st sagor av dem, nämligen:
Det järnbeslagna hjärtat
Tummeliten
Hittefågel
Jungfru Persilja
Anden i flaskan
Det blåa ljuset
Doktor Allvetande

Jag har även läst två sagor som återberättats i serien Mormor berättar all världens bästa sagor:
Tummetott
Grodprinsen

Illustration av Grodprinsen


Jag har även läst Rapunzel - The one with all the hair, av Wendy Mass och det kommer en recension på den så småningom!




2 kommentarer:

  1. Hej, jag skulle behöva din hjälp! Jag är en storläsare som letar med ljus och lykta efter just den utgåvan som bilderna dina kommer ifrån.speciellt bilderna på jungfru persilja som är tagen ur min bok, månen och en god affär...) Jag har en själv som jag ärvt av min mormor, men det saknas fram och baksida samt att den håller på och faller isär... Vilket är jätte tråkigt, men jag undrar om du har möjligheten att skicka mig namnet på boken samt årtal, liksom antalet sidor (jag har sida 9-336).. Vore oerhört tacksam..

    Tack för en bra blogg!
    Med vänlig hälsning nathalie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, har också ärvt min av min mormor! Har också fått tillhörande tallrikar med illustrationer från boken. Titeln är "Bröderna Grimms sagor" från bokförlag Niloe, Licens Droemersche Verlagsanstalt, München / Bohusläns Grafiska AB Uddevalla. Något utgivningsår hittar jag inte. Översättare är Jakob Gunnarsson, sidantal 344 och illustrationerna är efter akvareller av Ruth Koser-Mixhaëls. Hoppas det hjälpte dig!

      Radera