onsdag 31 oktober 2012

Min litterära önskelista!

Snart fyller den här bokbloggaren år och då önskar jag mig alltid en massa litterära grejer. Det här året står bland annat detta på önskelistan:


Den här vackra utgåvan med verk av Charles Dickens som omfattar: Oliver Twist, A christmas carol, A tale of two cities och Great expectations. Den här utvågan ser så fin ut och jag vill verkligen ha A christmas carol i finare format än vad jag har nu. Äger dock redan Oliver Twist så den är ju inte perfekt kanske.




De här söta kopparna från Rörstrand! Jag har fått en knäpp på Emil i Lönneberga på sistone och verkligen älskar dessa! Har några med Pippi och en med Emil (julmotivet) och vill därför uttöka Emil-samlingen med dessa koppar.
 

 
Högre än alla himlar av Louise Boije af Gennäs och uppföljaren Blå koral som snart släpps!
 
Den här samlade boxen med böckerna om Anne på Grönkulla! Dessvärre inte på svenska och dessutom häftade, jag skulle hellre ha inbundna, men det är svårt att få tag på dessa böcker nu, så den här boxen kommer tillräckligt nära!
 


 
Och på tal om Anne på Grönkulla så vill jag givetvis även ha filmatiseringen av denna underbara serie! Både del 1, del 2 och del 3 - även om del 3 inte är sådär fruktansvärt bra. Tyvärr säljs inte den svenska utgåvan längre, så det får väl bli import men det funkar det också!
 


Jag såg nyligen filmatiseringen av The Woman in black av Susan Hill och föll totalt för filmen. Galet ruskig med så vackra miljöer! Så nu vill jag såklart läsa boken bakom filmen och önskar mig därför även den. Men även filmen får gärna hitta sin väg till mitt hem.


Alla böckerna i serien om barnmorskan Cecilia Lund, utom Hittebarnet för den har jag. Men Bedragen, Systerskap, Tigerkvinnan och Modershjärtat vill jag ha allihopa!



Jag vill även uttöka min samling av Astrid Lindgren-böcker och önskar mig därför även Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter.

Jag läste nyligen Flickan under jorden av Elly Griffiths och slukade den i ett nafs! Därför vill jag nu hemskt gärna fortsätta läsa om den spännande Ruth Galloway och önskar mig bok nummer två i serien; Janusstenen!






Böcker från Collector's library står också på önskelistan! Allra helst Peter Pan, men det finns många andra som också är intressanta. Älskar dessa utgåvor, de är verkligen lagom stora för att stoppas i fickan och därför så lätta att ta med sig på bussen och resor.




2 kommentarer:

  1. Vilken härlig önskelista. :) Lite konstigt egentligen att så fantastiska och klassiska böcker som Anne på Grönkulla inte finns i någon snygg box på svenska.
    Grattis i förskott förresten. Hoppas du får allt på listan! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det konstigt! Jag tror bara det är den första boken som finns på svenska överhuvudtaget, resten är slutsålda.

      Tack! :)

      Radera