måndag 22 oktober 2012

Cathy Hopkins Killar, kompisar och... del 10&11


Killar, kompisar och nya nojor - Den tionde boken i serien och här är Izzie huvudrollen. Izzie har gått upp i vikt och hon får panik och prövar genast en massa olika bantningskurer. Ingen av dem funkar särskilt bra och Izzie känner sig som en stor val.

Vikthets är väl kanske en ganska vanlig ingrediens i ungdomsböcker, i alla fall i kanten av handlingen. Det känns dock lite trist att den annars så självsäkra Izzie ska drabbas av viktnoja och börja svälta sig. I övrigt är det dock en ganska rolig bok i serien där tjejerna känns ganska samlade, även om TJ fortfarande är lite på sidan av.




Killar, kompisar och goda gärningar - Den elfte boken har Nesta i huvudrollen. Nesta har plötsligt insett att hon borde ta hand mer om sina medmänniskor och går in för att göra så många goda gärningar och så mycket välgörenhetsarbete som möjligt. Men det visar sig inte vara så lätt som hon trott..

Jag har som sagt lite svårt för Nesta. Hon är alldeles för självcentrerad för min smak och alldeles för ytlig. Boken lunkar på i sin gilla gång men den är inte lika rolig som de andra. Kanske börjar Hopkins tappa lite nu i slutet av serien? Jag vet dock att det finns flera böcker till, de har emellertid inte släppts på svenska och går inte att låna på biblioteket heller och jag vet inte riktigt om jag är så sugen på att köpa böckerna, speciellt inte med tanke på att serien faktiskt dalat aningen mot slutet av de här elva första böckerna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar