måndag 24 oktober 2011

Tvillingarna Wakefield "Jessica & Elisabeth"

Jessica och Elisabeth är en del av den ändlösa serien om tvillingarna Wakefield. Här har tvillingarna börjat åttonde klass och nyligen blivit förflyttade till en ny skola eftersom att skoldistrikten har förändrats. De har inga gamla vänner med sig från Sweet Valley Middle School och står helt på egna ben. Elisabeth finner sig snabbt tillrätta och skaffar nya kompisar direkt. För Jessica som brukar ha lätt för att stifta nya bekantskaper, blir det dock tuffare och hon blir retad och utanför.

En skillnad från de tidigare böckerna är här att varje kapitel läses ur en ny persons perspektiv, och här inkluderas även deras nya vänner och bekantskaper. Således får vi veta en hel del även om de andra karaktärerna vilket är intressant.
Jag tycker främst att den här delen av serien ger Jessica en lite mer lättomtyckt personlighet då hon här för första gången får erfarenheter av hur det är att vara utanför. Jag tycker att det överlag ger henne en mjukare personlighet med mer empati och förståelse för andra.
Elisabeth är Elisabeth, som alltid. Hon förändras inte nämnvärt utan förblir den duktiga, snälla och aningen naiva personen hon alltid varit.

De nya karaktärer som kommer fram är bland annat Lacey, Damon, Brian, Blue, Salvador och Anna. De flesta får vi följa lite då och då, men inte alltid som en del av tvillingarnas problem. Således utökas händelserna och problemen lite då de nya karaktärerna har egna problem, som ofta är lite djupare än tvillingarnas egna.
Av de nya karaktärerna är det flera stycken som tenderar att upprepa sig en aning för mycket efter ett tag i serien. Anna är ett typiskt exempel då vi får höra om hennes brors dödsfall i en bilolycka lite väl många gånger för att vara så lättsamma böcker. Men på många sätt är det intressant att se hur de olika karaktärerna tolkar händelser. Jessica tror exempelvis att Damon inte alls ser henne och är ganska knäckt för det stundvis, medan allt Damon egentligen gör är att tänka på henne. Elisabeth och Salvador har vid ett tillfälle kysst varandra men vill inte låta Anna veta detta och försöker göra allt för att dölja det vilket ur deras perspektiv mest gör det hela patetiskt uppenbart medan Anna är så uppfylld av annat att hon inte märker någonting.

Överlag tycker jag att dessa böcker är en bra del av serien, även om den mysiga stämningen över delen när de går sjätte klass lite har försvunnit. Och gillar man karaktärerna därifrån (Lila, Todd, Aaron osv) blir man till stor del besviken eftersom de knappt är med alls och när de väl är med så framställs de som elaka, jobbiga och ytliga.
Jag har inte följt hela serien och är därför lite förvirrad över vad som händer med människorna från den här delen senare? För efter vad jag har förstått så kommer Lila, Todd och gänget tillbaka sen? Är det någon som vet?
Funderar på att ta en tur till Myrorna i höst och kanske köpa några böcker från tiden på Sweet Valley High och se hur det hela hänger ihop.

Kort sagt är detta väldigt lättsamma böcker som trots allt har en del igenkänning i sig och inte är fullt lika klyschiga som tiden på Sweet Valley Middle School. Fast jag tror absolut inte att man uppskattar dem som vuxen om man inte läst dem som ung. Det måste nog finnas ett stort mått av nostalgi för att dessa böcker ska vara roliga att läsa.

Har tidigare skrivit om Tvillingarna på Sweet Valley Middle School här!

4 kommentarer:

  1. Som jag älskade Tvillingarna när jag var i 11-årsåldern! :) Jag har sparat de böcker jag tyckte bäst om i serien, bl.a. Rubinhalsbandet, och skänkte bort resten till second hand. Har försökt läsa om böckerna som äldre, men fick inte alls samma känsla. Nu såg man istället ytligheten och stereotyperna. Men ändå - det är ju nostalgi på högsta nivå. :)

    SvaraRadera
  2. Jag med, plöjde igenom så många böcker av dem som jag kunde hitta :) Ja visst är det mycket att klaga på nu i efterhand men nostalgin är ändå härlig :) Lite smått intresserad av att läsa den nya boken om dem nu pga just nostalgin

    SvaraRadera
  3. du har möjligtvis inte dessa böcker och kan tänkas att sälja några av dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dem men är tyvärr alldeles för fäst vid dem för att sälja dem. Men hoppas att du får tag i dem på annat sätt! :)

      Radera