lördag 12 mars 2016

Gamla recensioner

Det är lite kul när gamla inlägg ploppar upp på bloggen som de mest lästa just nu. De senaste veckorna har det varit mycket klickande på gamla recensioner, främst från 2011 och 2012. Det känns väldigt länge sedan. Det är ju jätteroligt att även gammalt material läses på bloggen men mest roligt tycker jag att det är att själv få upp ögonen för gamla inlägg. Vissa av böckerna känns jättelänge sedan jag läste och ibland har man ju hunnit glömma bort vad man ens tyckte.

De här fem recensionerna är bland de mest lästa inläggen de senaste veckorna:

Katitzi barnbruden av Katarina Taikon

"Den tionde boken om Katitzi gör mig fly förbannad! Jag riktigt kokar av ilska under hela boken. Dels har jag svårt att se att det kan vara bra att en trettonåring gifter sig, då en trettonåring fortfarande är ett barn i mina ögon, dels är anledningen till bröllopet också hemsk - Taikon kan inte få sin fru att sluta misshandla Katitzi och löser detta genom att gifta bort henne. Jag tycker att det är förskräckligt och jag förstår verkligen inte hur Katitzis pappa resonerar. Jag kan förstå att han inte vill lämna sin fru med tanke på att de har barn tillsammans men det måste väl ändå vara möjligt att låta Katitzi bo hos sin bror eller hos andra släktingar. Ingenting kan egentligen stå i vägen när vi talar om ett barn som blir grovt misshandlad framför ens ögon. Och vad gör Katitzis pappa? Jo han suckar och önskar att livet vore bättre för Katitzi."

Mor gifter sig av Moa Martinson

"Mor gifter sig är en underbar bok trots att den är så hemsk. Moa Martinson skriver på ett väldigt vackert sätt som kommer till sin rätt här blandat med hennes ständiga kritik till samhället.

Jag blir glatt överraskad över hur ärligt och sant porträttet av Mia känns. Mia är inte alltid rättvis eller snäll och kan ibland vara lite egocentrisk och det är just det som gör henne så bra. Hon känns äkta. Det gör för övrigt hela boken, Mias verklighet blir som ett slag i ansiktet och det slaget bränner ett tag efter att boken är nedlagd, för det finns mycket att fundera kring."

I häxornas tid av Maj Bylock

"I häxornas tid är en samlingsvolym för böckerna Häxprovet, Häxans dotter och Häxpojken. Sammanfattningvis kan sägas att Maj Bylock är precis så bra som jag minns henne från min barndom. Hon skriver på ett vackert och lagom beskrivande sätt. Jag känner kylan i fingrarna när Anneli är ute i vintern och pulsar i snön och jag känner hur hennes hjärta bankar hårt i bröstet när Ylva ska avrättas för häxeri. Maj Bylock är kort sagt en enormt bra författare som förtjänar all respekt!"

Sova hos fienden av Nancy Price

"Jag väntade mig så enormt mycket mer av den här boken! Jag har svårt för språket som jag inte riktigt tycker flyter, men främst stör jag mig på karaktärerna och deras åsikter och inställningar.
...
Sara börjar också umgås med sin granne Ben en del och där hade vi ett stort störningsobjekt! Herregud vilken typ! Han och Sara äter middag ihop lite då och då och när de har ätit tillsammans andra eller tredje gången så är det panik i Bens liv för att Sara inte låter honom ligga med henne. När de bara har känt varandra i ca 5 dagar eller vad det kan vara – inte en helt logisk frustration enligt mig. Och ja, formuleringen ”låter honom ligga med henne” låter konstig men det är så sex framställs i den här boken. Något som kvinnan går med på och låter mannen göra."

Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren

"Som liten tyckte jag att denna berättelse främst handlade om Ronja och Birk, men nu i efterhand tycker jag nog att detta främst är en far- och dotterhistoria. För det är ju främst relationen mellan Ronja och Mattis som utvecklas och förändras, för att i mitten få ett tvärt avslut då alla de starka broar de byggt mellan sig plötsligt brinner ner när Ronja hoppar över helvetetsgapet för att rädda Birk. Resten av boken beskriver sedan hur Ronja och Mattis hittar tillbaka till varandra, trots alla deras olikheter och värderingar.
Det är en vacker historia, den mellan Ronja och Mattis, som visar att det inte alltid är lätt att älska sina föräldrar och fortfarande kunna beundra dem när man växer upp och blir äldre. Astrid skildrar detta med god förståelse för både Ronja och Mattis, men även för alla de som omger dem och betraktar deras komplicerade förhållande."