måndag 14 mars 2016

Historietema: Pottungen av Anna Laestadius Larsson

I Pottungen möter vi återigen de tre kvinnorna Charlotta, Sophie och Johanna. Charlottas och Sophies vänskap är fortfarande stark men utsätts stundtals för prövningar. De två kvinnorna möter motgångar både i sina privatliv men även inom det svenska hovet och politiken är ständigt närvarande i deras liv. Johanna, tidigare kallad Pottungen, har fått en son efter de tidigare övergrepp hon blivit utsatt för och försöker nu skapa sig ett liv och självständighet.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Pottungen är en av böckerna jag läser i mitt Historietema med svenskt 1700-tal i fokus. Det är andra delen i trilogin av Anna Laestadius Larsson. Den första delen heter Barnbruden och nog kan man läsa böckerna var för sig för någorlunda fristående är de, men jag tycker ändå att man får ut mycket mer av att läsa trilogin i sin helhet.


I Barnbruden är det Charlotta som är huvudrollen men i Pottungen är det såklart Johanna som tidigare kallades just Pottungen som är i fokus. Vi får följa alla de tre kvinnornas liv men det är Johanna som intar huvudrollen. Det är kring henne som det på många sätt händer mest medan Charlottas och Sophies liv rullar på - dock inte utan större händelser heller såklart. Främst slås jag av den oerhörda sorgen både Charlotta och Sophie möter kopplat till de barn de mister och de barn de har. Charlottas upprepade missfall är verkligen hjärtslitande att läsa om.

Jag gillar verkligen den andra delen i trilogin. Här får vi en större inblick i de lägre klassernas situation och det är intressant att följa Johannas väg från pottungen till borgarfru. Till en början tyckte jag att det kändes smått ovant att möta en vuxen Johanna med en så pass stor son. En bit in i boken var hon nog för mig fortfarande den där lilla flickan vi mötte i första boken. Men det är en angenäm ny bekantskap att träffa Johanna här, hon har skinn på näsan och försöker skapa en egen plats i världen. Här kommer också de stora olikheterna i mäns och kvinnors villkor in, vilket varvas på ett snyggt sätt med de iakttagelser som görs av Charlotta och Sophie i ämnet.

När jag läst ungefär halva Pottungen förväntade jag mig att vi skulle få möta Axel von Fersens slut redan i denna bok men när jag sedan började läsa på nästa bok, Räfvhonan, så insåg jag ju hur givet det är att det kommer först i nästa bok som ju är Sophies. Slutet av Pottungen handlar istället mycket om Johannas val i livet och vilken framtid hon vill ha. Jag gillar hur stark hon är och tycker även om andra kvinnor i boken vi presenteras för, såsom Pina som Johanna startar företag tillsammans med.

Pottungen är en bra uppföljare på Barnbruden och Anna Laestadius Larsson håller här samma kvalitet som i Barnbruden. Det är fortfarande mycket detaljer varvat med en genomgripande diskussion kring klasser och könsskillnader. Både den lilla enskilda människan och det stora samhället kommer fram på ett bra sätt. Pottungen har mycket som en bra historisk roman ska ha!


Pottungen. Författare: Anna Laestadius Larsson. Förlag: Piratförlaget (2014).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Andra som har recenserat Pottungen är Ylva kort och gott, Pocketblogg, Beasbokhylla, Bokpool, Bibliophilia och Mias bokhörna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar