torsdag 31 mars 2016

Medicinen av Hans Koppel

Johanna är en ensam tvåbarnsmamma som arbetar på en tidning. Hon befinner sig på fel sida av kontoret och blir ständigt hunsad av sin chef. På hemmaplan känner hon att hon inte kan ge sina barn allt hon vill. Av misstag lovar hon dem en utlandssemester som hon inte har råd med. För att finansiera resan går hon med på att testa en ny medicin som ännu inte kommit ut på marknaden. Det visar sig att medicinen får oanade effekter för Johanna.
-----------------------------------------------------------------------------------------


Medicinen är hur rolig som helst! Jag älskar den lättsamma och ironiska tonen. Man tar snabbt till sig Johanna och alla hennes misslyckanden och hejar på henne genom hela boken. De träffsäkra beskrivningarna av de andra karaktärerna, främst Johannas arbetskamrater, är också riktigt lyckade och Hans Koppel har verkligen lyckats beskriva det maktspel och de härskartekniker som kan finnas på arbetsplatser.

Boken är visserligen förutsägbar men det gör inte så mycket. Jag hade dessutom redan sett filmatiseringen med Helena Bergström i huvudrollen innan jag läste boken och vad jag kunde minnas av filmen så verkar i princip varenda scen i boken vara med. Men som sagt, det gör inte så mycket, för Johannas resa dit är väldigt underhållande. Det är underbart att läsa hur hon trycker till de som ständigt trycker ned henne och hur hon står upp för sig själv.

Medicinen är en rolig och underhållande bok och det enda negativa med den är nog att den är lite för kort. Jag hade gärna läst mer om Johanna och känner att boken absolut hade kunnat fyllas ut ytterligare för att vi ska få en djupare inblick i Johannas liv och få en ökad förståelse för henne och andra människor i hennes omgivning.



Medicinen. Författare: Hans Koppel. Förlag: Månpocket (2010).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Andra som recenserat Medicinen är Bokhora, Kajsas bokblogg och Böcker, böcker, böcker.


2 kommentarer:

  1. Jag såg också filmen före jag läste boken och tyvärr är den bästa scenen i filmen inte med i boken. Annars är nog allt med tror jag. = ) Men jag älskar både filmen och boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tyckte du var den bästa scenen? :)

      Radera