fredag 18 mars 2016

Se Katitzi igen!

Jag upptäckte häromdagen att filmatiseringen av Katitzi ligger ute på youtube! Jag fick upp ögonen för böckerna och serien då jag fick en vhs med de första avsnitten av TV-serien i julklapp (eller om det var present) när jag var liten. Jag fastnade för berättelsen och började läsa böckerna. Nu upptäckte jag att hela serien går att se på youtube! Vet att den tidigare låg i Öppet arkiv på svt men den tycks inte vara kvar där. Nu kan man emellertid se den på youtube.
TV-serien är i sex delar och vad jag vet så finns det inte fler delar. Om jag minns rätt har man filmatiserat de två första böckerna i de här sex avsnitten så vi befinner oss verkligen i början av böckerna, men det händer väldigt mycket och man får en bra inblick i samhällets syn på romer redan här. Mycket diskussionsvänligt!

Katitzi - Uppbrott

Ni hittar första avsnittet här: Katitzi - Tv-serie från 1979 Del 1 av 6: Barnhemmet

Jag gjorde för ett par år sedan en omläsning av böckerna som var väldigt intressant. Det fanns så mycket som jag missade när jag läste dem som liten. Slutet av serien hade jag inte läst tidigare och de sista böckerna grep verkligen tag i mig. Ni kan läsa mina sammanfattande tankar kring serien i det här inlägget: Katarina Taikons självbiografiska serie om Katitzi.


Det är kul att serien äntligen fått lite ny uppmärksamhet när böckerna nu släpps i ny utgåva! Nu kan man köpa Katitzi, Katitzi och Swing, Katitzi i ormgropen, Katitzi rymmer, Katitzi, Rosa och Paul och Katitzi i Stockholm. Vad jag förstått det som så kommer även resterande böcker i serien att komma framöver.

Vi får inte glömma Katitzi.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar