fredag 5 april 2013

Livrädd, av S.J. Bolton

Den unga kriminalpolisen Lacey Flint skickas ut undercover när en våg av självmord sker på Cambridges universitet. Men är det verkligen självmord eller är det någon som får dessa människor att under de mest hemska omständigheter ta sina liv? Laceys arbete byts snart ut i en mardröm när det står klart att det är hon som kan bli nästa offer...
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag fastnade direkt! Redan vid första sidan hade jag svårt att lägga ifrån mig boken! Vi kastas genast in i handlingen och efter det är det svårt att inte fundera över hur allting ligger till och hur det ska sluta. Handlingen rusar dessutom framåt i ett spännande tempo som inte låter läsaren känna sig lugn ens för en sekund. Och jag älskar't! Jag ryser med Lacey, flämtar till när något oväntat händer och kastar snabba blickar omkring mig när Evi blir iakttagen i sitt eget hem.
Bolton leder oss också genom miljön på universitetet på ett bra sätt eftersom att vi får följa Lacey som också är ny i detta sammanhang. Det är ett klassikt men likväl bra sätt för läsaren att få lära känna omgivningarna.

Livrädd är en uppföljare till Nu ser du mig som är den första boken om kriminalpolisen Lacey Flint. Jag har inte läst den första boken men tyckte inte att det var något större problem. Det enda som kändes lite klurigt var relationen mellan Lacey och Joesbury som jag inte riktigt fick grepp om. Men det gjorde mig mest intresserad av att läsa den första boken i serien också!

Själva lösningen på mysteriet hade nog kunnat bli för överdrivet om det inte vore för Boltons skicklighet i att berätta och förklara motiv och omständigheter. Jag sväljer det och tycker i slutet att Bolton lagt ut lagom mycket ledtrådar under bokens gång. Vi får misstänka och lista ut en del men samtidigt håller Bolton på andra saker till exakt rätt tidpunkt.

Deckare är överlag inte min favoritgenre men den här tyckte jag riktigt bra om och jag vill definitivt läsa mer om Lacey Flint!

Tack så jättemycket till Modernista för recensionsexet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar