tisdag 17 juni 2014

Blodssystrar av Katerina Janouch

Cecilia tvingas vänja sig vid ett helt nytt liv efter skilsmässan. Hon bor hos sin syster och barnen är bara hos henne varannan vecka. I sitt arbete som barnmorska stöter hon också på svårigheter, då en mamma och hennes barn avlider under förlossningen som Cecilia håller i. Vid samma tid hittas en medvetslös gravid kvinna och Cecilia engagerar sig i fallet, vilket leder till flera farliga situationer.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Blodssystrar är den sjunde boken om barnmorskan Cecilia Lund och nu har vi återigen hamnat i ett uppbrott mellan Cecilia och hennes man John. Liksom en gång tidigare i serien så är det nu varannan vecka liv som gäller och det skapar såklart en hel del konflikter på olika sätt. Det känns emellertid inte som en upprepning av det tidigare uppbrottet mellan Cecilia och John, och det finns här en hel del nya faktorer. En intressant del av detta upplevde jag var Johns situation.
I de tidigare böckerna är det varierande hur ofta vi får följa Johns tankar och jag gillar att Janouch i den här boken har gett oss många kapitel från Johns perspektiv. Det skapar en bra balans till Cecilias perspektiv.

Jag gillar också att Janouch ger uppmärksamhet åt de bristande resurserna inom vården och hur detta kan äventyra patienternas säkerhet. Att följa Cecilias tankar kring den mamma och det barn som avlidit under en förlossning är ett effektivt sätt att lyfta fram hur även personalen drabbas och det var med lätt ångest jag läste dessa delar av boken.
Gällande denna del kan jag väl emellertid känna att Cecilias förhållande till den döda mammans man var lite överflödigt. Det kändes som att det mest var där för att balansera upp att John har ett förhållande med en yngre kvinna och att Cecilia minsann kan hon också. Jag upplevde inte att den relationen blev helt naturlig utan kändes lite framtvingad.

En annan del av boken är ju deckargåtan. Janouch har ju en i varje bok. I denna bok är det en medvetslös gravid kvinna vars identitet är okänd som är i fokus. Jag har lite svårt för att Cecilia ska ränna runt och lösa brott, det känns inte trovärdigt att hon ska springa på så många konstigheter. Men samtidigt gillar jag de här bitarna, då de ofta är spännande och innehåller intressanta ämnen. Just denna bokens deckargåta är en av mina favoriter även om jag inte alls gillar hur farligt nära Cecilia är tjänstefel hela tiden. Hon kollar upp patienter som hon inte har hand om, hon tar del av journaler och går igenom personliga ägodelar och så vidare. Visst ger det en spännande gåta att lösa men i min mening går Cecilia alldeles för mycket över gränsen i just det här fallet. Tiden Cecilia spenderar i klostret mot slutet av boken kompenserar dock en del gällande bokens deckargåta - där satt jag på nålar.

Den sjunde boken är en bra bok i serien om Cecilia. Till och med en av de bättre. I mitten tyckte jag ett tag att det gick lite på sparlåga men mot slutet drogs tempot upp rejält och jag fullkomligt älskade scenerna i klostret! Janouch fångar känslan i miljöerna på ett bra sätt och många av slutscenerna gav mig kalla kårar.

Gillar man de andra böckerna i serien så är Blodssystrar förmodligen inte ett undantag. Själv väntar jag redan med spänning på nästa bok om Cecilia!

Tack till Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Läs vad Katerina Janouch har att säga om Blodssystrar här. (Hon berättar också att bok nummer åtta är på gång - tur att vi inte behöver vänta allt för länge på nästa!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar