lördag 6 april 2013

Rapunzel - The one with all the hair, av Wendy Mass

Rapunzel blir kidnappad av en elak häxa och fångad i ett torn. Hennes föräldrar har ingått en pakt med häxan som innebär att Rapunzel tillhör henne. Samtidigt i närheten av tornet får vi följa prins Benjamin som försöker bli en riktig prins. En dag hör han Rapunzels sång och deras vägar möts...
-------------------------------------------------------------------

Jag hade kanske lite för stora förhoppningar på den här boken. Det är en av de första fairytale retellings som jag läser och den imponerade inte i någon högre grad.
Jag gillar visserligen konceptet men det känns ändå som att storyn faller platt. Och det är inte för att man vet vad som komma skall, utan mer en känsla av att även Wendy Mass vet vad som komma skall och desperat försöker fylla ut berättelsen fram tills slutet trots att det inte finns så mycket mer att säga.

Jag störde mig också en del på Rapunzel och Benjamins ålder. De är runt tretton år gamla och det sätter också tonen på berättelsen, som ganska ofta är rätt barnslig. Samtidigt känns det för mig väldigt fel att det pratas så mycket om kärlek och giftermål när det faktiskt handlar om barn. De är knappt tonåringar än och ändå diskuteras bröllop. Detta gör också att det känns lite krystat när Rapunzel och Benjamin ska få någon sorts gnista mellan sig. Det känns bara så fel.

Nej, detta var faktiskt inget vidare. Det var inte min kopp te helt enkelt, men kanske är det bättre om man är närmare Rapunzel och Benjamin i ålder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar