lördag 26 maj 2012

Ny film av Bröderna Lejonhjärta?

Det tycks bli en ny filmatisering av Astrid Lindgrens älskade bok Bröderna Lejonhjärta. DN skrev om det tidigare i veckan och rapporterar att om projektet blir av så tycks det bli en rejäl budget som kan göra de nödvändiga effekterna rättvisa. Själv blev jag tipsad om detta via BokMamma som skrev om det i onsdags.

Jag känner mig lite kluven till detta. Samtidigt som det känns roligt att se en ny version med en större budget som dessutom kan möjliggöra användandet av all ny teknik som inte fanns när den gamla filmen gjordes, så sticker det till lite i hjärtat. Olle Hellbom är trots allt Olle Hellbom och han gjorde en fantastisk tolkning av Bröderna Lejonhjärta tillsammans med underbara skådespelare såsom Allan Edwall och Per Oscarsson. Och det kommer nog alltid att vara Bröderna Lejonhjärta för mig, det är Allan Edwall jag ser när jag läser boken och Staffan Götestam är Jonathan.

Å andra sidan skulle det som sagt vara roligt att se en ny filmatisering som har möjlighet att göra exempelvis Katla på ett mer trovärdigt sätt. Många roliga funderingar ploppar ju upp om det faktiskt blir verklighet - Kommer filmen vara lika mörk som Hellboms? Kommer döden vara lika närvarande? Hur kommer Tengil se ut? Kommer övergången mellan de olika länderna skildras annorlunda? Vilka skådespelare kommer att vara med? Och så vidare in i det oändliga...

Bröderna Lejonhjärta är en av mina favoriter bland Astrid Lindgrens böcker och jag kommer nog alltid att tänka på Hellboms film som filmatiseringen av boken. Men å andra sidan ser jag anledningen till att göra en ny version, då det finns mycket tekniska effekter som kan gynnas av det.

Spännande att se hur det hela blir, jag hoppas nog trots allt på att få se en ny filmatisering!

6 kommentarer:

  1. Jag tycker det ska bli kul faktiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan nog bli intressant att se hur de gör :)

      Radera
  2. Hm...läste också det här och är också väldigt kluven. Å ena sidan undrar jag lite varför man vill göra om någonting som redan är så fantastiskt bra och å andra sidan är jag nyfiken. Svårt det där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag undrar lite över hur mycket de kommer att förändra, för Hellboms film är ändå väldigt trogen boken. Det jag befarar lite är att det i princip inte kommer att ändras något alls, utan att det helt enkelt bara är nya skådespelare och att Katla är bättre gjord...

      Radera
  3. För min del finns det redan en filmatisering.. :/ Men det är klart... Det blir väl lättare för en ny generation att upptäcka denna fantastiska berättelse om man gör en ny filmatisering. Den gamla är helt enkelt daterad..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tänker likadant. Den nya filmen kommer ju aldrig överträffa den gamla eftersom att man växt upp med Hellboms filmatisering. Men samtidigt har du rätt i att denna nya kanske kan nå ut till en ny generation.

      Radera