fredag 26 april 2013

THG Day 2: Your least favorite character

Gale på Slåttern
Hrm, kanske Gale? Jag fastnar inte alls för honom faktiskt. Kanske tycker jag också att han är lite väl kall och empatilös i tredje boken när han frivilligt offrar människor för den högre sakens skull. Jag har lite svårt för målet helgar medlen-resonemang. Som karaktär är han ju dock nödvändig för handlingen, han lyfter flera intressanta aspekter hos Katniss till exempel, som för hennes utveckling framåt. Men ja, kanske är han en av de jag gillar minst?

Katniss och Gale
""Vi skulle kunna göra det, vet du", säger Gale med låg röst.
"Vad?" frågar jag.
"Lämna distriktet. Rymma. Leva i skogen. Du och jag, vi skulle klara det", säger Gale."

 

2 kommentarer:

  1. Är det bara jag som faktiskt gillar Gale? :-) Det känns lite som att han till en början var en riktig kandidat till Katniss hjärta men att han sedan tillskrevs ett gäng osympatiska karaktärsdrag just för att man skulle heja på Peeta. Men jag gillar det hårda, att han förvandlas av allt det han är med om.

    (Men så tycker ju jag också att Katniss inte skulle ha valt någon av dem..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag tror inte att du är ensam ;) Det är verkligen inte så att jag hatar honom men hans karaktär berör mig inte av någon anledning, jag blir liksom aldrig intresserad av honom och hans tankar direkt.

      Jag kan absolut hålla med dig om att det känns lite som att Collins löste problemet genom att göra Gale lite mindre lätt att tycka om i tredje boken. På många sätt är ju Gale dock närmare Katniss tänker jag, jag upplever att han förstår henne bättre än vad Peeta gör till exempel.
      Vem hon väljer känns för mig sedan lite överflödigt för jag tyckte inte riktigt att det kändes som att hon faktiskt älskade någon av dem på det sättet.

      Radera