onsdag 24 april 2013

THG Day 1: Your favorite character

Haymitch i The Hunger Games
Egentligen är det väl kanske Katniss, men för att hitta någon annan så tror jag faktiskt att det nog får bli Haymitch. Jag gillar verkligen honom som karaktär. Han är visserligen ganska odräglig när vi först träffar honom men väldigt snart utvecklas en humor som jag gillar hos honom. Till en början och kanske mer ytligt kan jag tycka att det är just denna humor som är typiskt för Haymitch som karaktär, men efter ett tag och om man tittar lite djupare så ser man en väldigt skadad själ som dränker sina hemska minnen i ständiga spritångor. Haymitchs alkoholism blir på det sättet ett tecken på hur regimen krossar liv, det spelar ingen roll om du vinner för du kommer ändå alltid att hemsökas av minnen av vad du gjort och varit med om.

Porträtt inför Catching fire

"... men jag känner att Haymitch ser på mig. Det är nu det gäller. Nu ska vi få veta exakt hur lika vi är, exakt hur väl han verkligen förstår sig på mig.
"Jag är med Härmskrikan", säger han."



4 kommentarer:

  1. Haymitch är oxå en av mina favoriter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är verkligen ett bra exempel på Collins ganska djupa och komplicerade karaktärer :)

      Radera
  2. Jag gillar honom också, han känns realistisk och symboliserar allt det där som ingen pratar om. Hur man faktiskt har det om man "vinner".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, det är just det som gör honom till en viktig karaktär för böckerna. Han visar verkligen att det inte spelar någon roll om man vinner, man förlorar ju ändå.

      Radera