torsdag 19 juni 2014

The Tudors i litterär form?

Jag älskar serien The Tudors och har sett säsongerna flera gånger. För ett tag sedan fick jag veta att det finns böcker som baseras på serien och jag blev ju såklart genast intresserad! Böckerna är från Harlequin så man kanske inte ska vänta sig något större litterärt mästerverk men det är å andra sidan svårt att vänta sig det när det gäller böcker som bygger på serier eller filmer. Och jag tror att jag kan ha överseende med vissa skavanker för att få möta The Tudors-tolkningen av Henry VIII, Anne Boleyn, Wolsey och alla de andra igen.


Det är tre böcker totalt. Den första boken heter Ske din vilja och skildrar början av Henrys och Annes förhållande. Den andra boken är Tårar av blod och liksom titeln avslöjar så får vi här följa Henrys och Annes komplicerade förhållande och vad jag förstått skildras här även Annes avrättning. Den sista och tredje boken heter En drottnings död och där verkar det sannerligen ta fart! Jane tycks avverkas snabbt i handlingen för även Anne of Cleves ska skildras, liksom Catherine Howard. Jag har inte riktigt förstått om även Catherine Parr ska skildras här men chansen är nog rätt stor.

Jag tycker att det är lite synd att det oftast bara fokuseras på Henrys första två fruar och att de nästkommande fyra sedan skildras så hastigt. Men böckerna ska ju bygga på The Tudors och där gjorde man ju just så att man gick igenom de sista fyra fruarna rätt snabbt.

Jag ser hursomhelst fram emot att läsa de här böckerna! Vet inte om jag kanske ska börja med att köpa den första och se vad jag tycker om den eller om jag ska slå på stort och beställa alla samtidigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar