onsdag 30 maj 2012

Det femte barnet, av Doris Lessing

Harriet och David Lovatt är unga och nyförälskade. De köper ett stort hus som de vill fylla med barn, vänner och släkt. De får också många barn, i tätt följd föder Harriet fyra barn och de bestämmer sig för att vänta lite med nästa. Men naturen vill annorlunda och snart är Harriet gravid igen, men det här barnet är inte som de andra. Deras femte barn ruvar på en mörk kraft som varken Harriet eller David förstår. När Ben föds förändras deras liv...

-------------------------------------------------------------------

Jag kunde knappt lägga ner Det femte barnet. Den är kort och väldigt spännnande. Efter några timmar var den slut men jag kan ändå inte släppa karaktären Ben. Han är en svår karaktär att ta till sig. Samtidigt som jag lider med honom då det är så tydligt att resten av familjen avskyr honom, så förstår jag dem också. Ben är inte normal på något sätt och han tycks bära på något ont inom sig. Han är dock ett barn och det skär i mig när han blir illa behandlad, fast jag ryser när han skrattar sina tysta skratt.

Boken är väldigt kort och skulle kunna ha varit längre. Jag vill ju veta vad som händer med familjen och med Ben! Men boken slutar mitt i det för mig allra mest avgörande och lämnar mig full med frågor.

Lessing har verkligen lyckats skriva en trollbindande bok som dock skulle må bra av lite mellanslag och kanske även kapitel trots dess längd. Det jag protesterar mest emot är emellertid att den är för kort - vad hände med familjen Lovatt!?

2 kommentarer:

  1. Det finns en fortsättning som jag tror heter Ben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejmen gud vad härligt! :) Jag ska genast reservera den på biblioteket! Tack så hemskt mycket för tipset, jag hade ingen aning om att det fanns en uppföljare!

      Radera