måndag 29 augusti 2016

Glasblåsarns barn av Maria Gripe



På en marknad i 1800-talets Småland försvinner glasblåsarns barn Klara och Klas. Deras föräldrar är förtvivlade men inte ett spår finns av barnen. Klara och Klas har blivit tagna av Härskaren som för dem till sitt slott som en gåva till Härskarinnan. Men Härskarinnan tröttnar snart på barnen och de blir ensamma och övergivna.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Glasblåsarns barnDet var så mysigt att läsa om Glasblåsarns barn! Det var länge sedan jag läste den, jag måste nog ha varit liten, men mycket är som jag minns det. Maria Gripe skriver med ett sådant härligt språk, lite trolskt och mysigt. Och hon proppar texten med underbar symbolik som jag kan gå och fundera över även efteråt. Hon har även ett sätt att få in visdomsord i berättelsen som gör att jag gärna läser om boken även som vuxen. Boken känns mystisk på något sätt och det står så mycket mellan raderna att jag gärna hade velat veta exakt vad Maria Gripe hade för tanke med allting. Men samtidigt gillar jag att den känns aningen underlig och att budskapen i boken känns lite dunkla.

Det är mycket klassiska markörer för en saga och berättelsen rullar på i ett bra tempo. Egentligen är själva händelseutvecklingen ganska enkel men detaljerna och utsmyckningen av historien kommer fram då vi ständigt byter perspektiv. Tillsammans berättar alla bokens karaktärer en mycket intressant historia och det är ett gott val av Maria Gripe att inte endast skildra historien ur Klara och Klas perspektiv.

Karaktärerna är också ett väldigt lyckat element i boken. De har ett sådant djup och så mycket olika sidor. De är överraskande mångfasetterade för att figurera i en barnbok! Jag fastnar kanske främst för den dystra Härskarinnan som skulle kunna få en helt egen bok. Hon som får alla sina önskningar uppfyllda av Härskaren att hon inte längre har någon vilja att önska mer. Och korpen Kloke som ser det goda med ena ögat och det onda med det andra, men blivit av med det onda ögat och därför inte kan se världens ondska utan bara en platt verklighet där endast det goda skildras.

Modernista har också lyckats göra en väldigt fin utgåva av boken. Jag gillar det lila och de vackra original illustrationerna. Man har också valt en bra bild för omslaget som tar oss direkt till bokens tydligaste "point of no return" då Härskaren rövar bort Klara och Klas på marknaden.

Maria Gripe har skrivit underbara barnböcker och Glasblåsarns barn är nog en av mina favoriter. Det är en vacker saga med väldigt mycket djup. Boken äger en gåtfullhet som både får mig att mysa och att rysa.


Stort tack till Modernista för recensionsexemplaret!



Glasblåsarns barn. Författare: Maria Gripe. Förlag: Modernista (2016)
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Andra som recenserat boken är bland annat Carolina läser, Beas bokhylla, Vargnatts bokhylla och Snowglitter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar