onsdag 4 november 2015

Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs


Sophie lever det perfekta livet tillsammans med sin man och två hundar i en vacker villa. Hon är en framgångsrik författare som vuxit upp inom överklassens fina sociala tillställningar och korrekta beteende. Allt i Sophies liv ställs på ända när hon träffar den lesbiska radikalfeministen Kaja som både utmanar Sophies tankesätt och hennes känslor inför maken, sig själv och sitt liv.
---------------------------------------------------------------------------------------

Det här är den fjärde boken av Louise Boije af Gennäs som jag läser. Jag både älskar hennes sätt att skriva och finner det lite tröttsamt. Hon drar ut ganska mycket på saker. Min uppfattning är att Stjärnor utan svindel hade kunnat kortas ned minst hundra sidor och ändå behållit allt det viktiga. Det blir lite väl långrandigt ibland och mot slutet blir jag lite trött på Sophies beskrivningar av de sociala situationer hon hamnar i för de är väldigt lika de vi redan läst om minst tio gånger innan i boken.

Men samtidigt gillar jag boken. Jag tycker om det analyserande skrivsättet och hur Louise Boije af Gennäs resonerar med läsaren kring politiska frågor. På det sättet känner jag igen mycket ifrån hennes trilogi som börjar med Högre än alla himlar. Det här är en av bokens styrkor och samtidigt kan jag ibland känna att kritiken mot män blir lite väl hård samtidigt som jag förstår att det är just det hon vill åt. Det blir såklart en provokation som väcker betydligt mer diskussioner än om hon hade tippat på tårna runt ämnet.

Bokens stora behållning är emellertid karaktärerna. De känns levande och är bra beskrivna. Visst, jag gillar inte alla karaktärer men de känns äkta. Som om de faktiskt existerar i verkligheten.

Jag förstår varför boken blev omtalad när den kom och att det blev Louise Boije af Gennäs stora genombrott. Jag vet inte om det är en bok jag kommer att läsa igen men läsvärd är den absolut!


Stjärnor utan svindel. Författare: Louise Boije af Gennäs. Förlag: Norstedt (1996).
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar