lördag 10 januari 2015

Förra årets recensioner

Under 2014 blev det inte kartigt med recensioner men en del blev det ju i alla fall. Jag ska försöka få lite mer tid till att recensera böcker i år. Här är lite olika nedslag i mina recensioner från 2014.



Årets mest nostalgiska recension
Vindsträdgården av Virginia Andrews
Jag blev verkligen nostalgisk vid omläsningen av den här serien, med start i Vindsträdgården. Den har så många fel, men jag gillar den ändå. Jag insåg också nu att jag inte har recenserat den sista boken i serien, den måste jag helt ha glömt bort. Men första, andra och tredje boken fick i alla fall ordentliga recensioner. Det finns mycket att diskutera i den här bokserien. Den är simpel men samtidigt komplex. Kanske skulle man döma den hårdare om den inte hade ett sådant nostalgiskt skimmer över sig?


Årets mest sammanfattande recension
Sagan om Isfolket x3
Tre böcker i en recension. Med en kort kommentar. Sagan om Isfolket är en serie där böckerna går ganska snabbt att läsa och visst har jag många tankar kring dem men det är nog inte så mycket kring enskilda böcker utan snarare serien i stort. Det är intressant hur så kallad "ful-litteratur" (hatar uttrycket) blir så populär. Ibland kan jag fundera på hur vissa böcker hade mottagits om de hade publicerats idag - hade de fått samma mottagande nu som då?





Årets recension av en saga
Beauty sleep av Cameron Dokey
Det blev bara en saga recenserad i år. Jag gillar verkligen Cameron Dokeys retellings. De har verkligen en bra känsla av sagoberättandet i sig och det blir inte alltför moderna tolkningar vilket jag gillar. Det är fortfarande medeltida miljöer och de klassiska elementen från sagorna men med mer utvecklande av karaktärerna.


Årets deckarrecension
Midvinterblod av Mons Kallentoft
Deckare är ju överlag inte min genre, men jag gillar faktiskt Kallentofts deckare om Malin Fors. Men jag börjar störa mig på en del ju längre jag har läst. De är dock fortfarande bra och jag kommer att fortsätta att läsa Kallentofts böcker om Malin. Än så länge i alla fall.


Årets mest mysrysiga recension
Granne med döden av Alex Marwood
Jag gillade den verkligen. Jag mysryser bara jag läser lite om den och minns exakt mina känslor inför boken när jag läser min recension av den igen. Den är verkligen bra. Jag längtar fortfarande efter Marwoods nästa bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar