tisdag 26 november 2013

THG Day 30: A book/series that you would rec to fellow fans

Jaha, då var det dags för den sista frågan! Jag tänker rekommendera en bok som jag läst och en som jag vill läsa och som jag tycker/tror har likheter med Hungerspelen.

Först ut är en serie av Scott Westerfeld som jag tror att en hel del har läst. Jag hittade den bara på engelska nu, men första boken heter på svenska Ful. På Bokus beskrivs handlingen såhär:

"Tally can't wait to turn sixteen and become Pretty. Sixteen is the magic number that brings a transformation from a repellent Ugly into a stunningly attractive Pretty, and catapults you into a high-tech paradise where your only job is to have a really great time. In just a few weeks, Tally will be there. But Tally's new friend, Shay, isn't sure she wants to be Pretty. She'd rather risk life on the outside. When Shay runs away, Tally learns about a whole new side of the Pretty world - and it isn't very pretty. The authorities offer Tally the worse choice she can imagine: find her friend and turn her in, or never turn Pretty at all. The choice Tally makes changes her world forever. "

Den här snygga boxen lär ha samtliga delar av serien! Jag har bara läst de första två böckerna men gillade dem.

Den andra boken är Divergent som kommer på bio nu snart. Jag har tänkt läsa den länge men det har inte blivit av. Den verkar i alla fall vara himla bra. Bokus beskriver den såhär:

"I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först."


Den finns en snygg box även till den här serien!

Kommer snart att skriva mina tankar kring filmatiseringen av Catching fire som var helt galet bra!

4 kommentarer:

  1. Har funderat på att läsa Ful. Men de svenska omslagen är ju så ful så man får ju ingen lust till det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns väl finare omslag, det kan jag hålla med om ;)

      Radera
  2. Vad roligt, jag har precis tvärt om :) Har läst Divergent (sjukt bra, läs den!) och varit nyfiken på Ful. Också kollat in den där boxen och tänkt att jag borde önska mig den i julklapp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ska försöka hinna med Divergent nästa år haha :) Ful-serien började i alla fall bra även om jag inte vet hur den slutar :)

      Radera