lördag 7 juli 2012

Den sista akten, av Mari Jungstedt

En kvinnlig journalist hittas död och Knutas kallas in för att lösa brottet. Men ett gammalt fall gör sig påminnt och Knutas reser utomlands och Karin får ta över huvudansvaret för utredningen av mordet på journalisten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Den nya boken om kommisarie Knutas är inte en av mina favoriter i serien. Historierna som ständigt utvecklas parallellt med fallen flyter på i vanlig takt och är lagom intressanta. Jag blir dock aldrig tagen av själva fallet i denna bok. Det känns för uppenbart och det är alldeles för lätt att lösa, vilket tar bort en del av spänningen för mig.

Jag blir också lite missnöjd över att Knutas nu skiljer sig ifrån sin fru Line, även om det såklart varit väntat ett tag. Jag tyckte dock om Line och kommer nog sakna henne om serien fortsätter. Jag undrar också hur det ska bli med Johan - ska han försvinna nu eller följer vi honom i Stockholm?

Kort sagt är det en helt okej bok i serien, men som självständig bok var det inte riktigt någon höjdare i min mening. Jag älskar dock fortfarande Jungstedts lätta stil som gör att boken tar slut innan man vet ordet av. Det är skön underhållning i sommarvärmen!

2 kommentarer:

  1. Har läst nästa alla hennes böcker, men inte denna ännu, men jag ska! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att den följde hennes vanliga mönster men var inte fullt lika bra som de andra, men gillar man hennes andra slinker nog den här ner också ;)

      Radera