lördag 21 april 2012

Nord och Syd, av John Jakes


Nord och Syd utspelar sig innan amerikanska inbördeskriget utbryter och handlar om familjerna Main och Hazard.

Familjen Main lever i sydstaterna och äger en plantage som främst drivs av slavar.

Familjen Hazard är nordstatare och är emot slaveriet.

När Orry Main och George Hazard far till West Point för att utbilda sig, finner de ändå en vänskap som kommer att binda samman familjerna, trots deras många olikheter...

---------------------------------------------------------------



Jag trodde att Nord och Syd skulle vara tung och jobbig att läsa men där fick jag fel. Språket flyter bra och karaktärerna är intressanta och mångsidiga (i vissa fall).
Jag har lite svårt för krigsdelarna som främst utspelar sig i början när Orry och George krigar i Mexiko, men i övrigt följer jag allting med spänning trots att jag redan vet vad som händer eftersom att jag har sett serien.

I den här typen av romaner, där vi får följa många olika karaktärer, får jag nästan alltid givna favoriter som jag helst läser om och således blir jag lätt lite uttråkad när de andra karaktärerna kommer in. Här är jag mest intresserad av familjen Main och de människor som är kopplade till dem. Dels har vi Orrys systrar Brett och Ashton som är olika som natt och dag, den ena en ängel och den andra från en betydligt varmare plats. Och dels har vi Madeleine som bor i närheten av familjen Main och är gift med en avskyvärd man vars enda funktion i boken är att vara elak och således är en av de karaktärer som inte är så mångsidig.
Men när vi är i sydstaterna får vi också stifta bekantskap med några av de slavar som familjen Main äger och där finns en hel del intressanta ansikten, bland annat Semiramis.

Kort sagt gillar jag boken på grund av dess karaktärer men debatterna som cirkulerar kring kriget tillför också mycket intressanta politiska vinklar som definitivt lyfter boken och gör den mer läsvärd. Jag ska definitivt läsa fortsättningen i Kärlek och Krig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar