måndag 6 april 2009

Drömmens uppfyllelse av L.M. Montgomery


Det här är den tredje boken om Anne på Grönkulla och det är nu dags för Anne att möta högskolestudierna vilket gör att hon måste lämna Grönkulla. Åren av studier följs åt av såväl gamla som nya vänner och Annes liv fylls fortfarande av samma kärleksfullt berättade små incidenter som ger liv åt berättelsen.

Jag har som tidigare nämnt alltid gillat spelet mellan Anne och Gilbert och deras förhållande utvecklas i denna bok till min glädje. Jag saknar visserligen deras gnabbande men de ska ju också växa upp någon gång. Förhållandet Anne och Diana emellan är ju emellertid samma gamla uppskattade vänskap som tidigare trots att Diana går före Anne in i giftermål och ansvars – landet, till viss sorg för Anne.
Vi får också se mycket av fru Lynde vilket alltid varit en karaktär som fascinerat mig, hennes presentation i första boken är en av mina favoritbitar och sedan dess har hon hängt kvar.

Jag som inte läst någon av böckerna förutom den första förrän nu, är mäkta glad att jag fortfarande har sex böcker kvar att läsa om Anne och hennes liv. Författarens kärlek till den drömmande unga kvinnan Anne Shirley lyser igenom som den starkaste sol och det höjer böckerna till höjderna. I alla fall för mig. Jag har totalt förlorat mig i denna värld och det känns nästan lite ledsamt att jag ju inom en snar framtid kommer att nå slutet på bokserien. Men än så länge finns det mycket kvar att veta om Anne och alla hennes upptåg. Näst på tur är Anne på egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar