lördag 7 mars 2009

I taket lyser stjärnorna

Den får helt klart högsta betyg. En väldigt bra bok som känns brutalt ärlig och som berör. På sätt och vis kände jag att det var väldigt jobbigt att läsa boken då den kastade ut många av mina egna tankar och upplevelser emot mig utan att jag kunde protestera. På ett sätt var det skönt men på ett annat sätt så blev det lite för personligt för mig. Men det bidrog även till att jag inte kunde lägga ner den.
Boken handlar om Jenna som är tretton år och just har börjat sjuan. Hennes värld kretsar kring hur man blir populär, varför brösten inte växer, hur hon hatar skolans snyggaste tjej Ullis och kring snygga Sakke som knappt vet att Jenna finns.
Det är i alla fall vad hennes värld borde kretsa kring men istället kryper annat in. En rullator, piller, peruker och en lägenhet som är anpassad efter Jennas mamma. Mamma är sjuk i cancer. Om mamma dör vill inte Jenna heller leva längre.

I taket lyser stjärnorna är en väldigt bra bok. Den tar upp vardagen såväl som vad som gömmer sig bakom vardagen. Jennas mammas sjukdom skildras på ett träffande och realistiskt sätt och alla som varit i en liknande situation som Jenna kan säkerligen känna igen sig.

Johanna Thydell är en skicklig författare och hon skildrar människor på ett ärligt vis, det är inte en förskönad bild vi får av dem utan en väldigt ärlig där båda bra och dåliga sidor finns med. Det finns en stark närvaro i texten som lyser igenom och som gör att boken känns levande. Personerna känns levande.

Just på grund av dess ärlighet och, ja, rent av den känsla av sanning som jag kände när jag läste boken gör att den blir riktigt, riktigt bra. Personligen blev jag väldigt berörd och trots att boken bitvis blev jobbig att läsa på grund utav ämnet så lämnar den ändå en känsla av lugn och lite hopp.
Denna väldigt välskrivna bok är den bästa jag läst hittills i år. Jag rekommenderar den starkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar