söndag 29 mars 2009

Söndags citat - Hatets barn

”Han vände hastigt på huvudet och såg stint på henne ett par sekunder innan han lät höra ett glädjelöst ”Ha!” Sedan vände han sig långsamt om och tittade på Mary Ellen igen och sa: ”Hon skulle hellre vilja ha djävulen på sin sida än mig. Eller hur, Mary Ellen?””

Ja, jag är ju som sagt väldigt inne på Hatets Barn nu. Inser också att jag blandar de engelska och svenska titlarna lite men det är alltså Dinner of Herbs igen. Och Hal är ju som sagt min favorit och det är han som här gnabbas med Mary Ellen i vanlig ordning. Mary Ellens påfallande tystnad efter detta citat talar väl mer eller mindre åt henne.

Jag har alltid gillat spelet mellan de tre ungdomarna som denna bok handlar om. Hur Mary Ellen och Hal hela tiden hänger efter Roddy som faller för någon helt annan än Mary Ellen skulle önska, och samtidigt hur Mary Ellen så tydligt i somliga fall visar att Hal inte är ett dugg intressant – det är bara Roddy hon vill prata med och Hal kan lika gärna gå och gräva ner sig i princip. Och Hal visar lika tydligt tillbaka att Mary Ellen gärna kan strunta i att hänga efter dem. Och så Roddy mitt i allt detta som alltid är helt uppe i sina egna tankar och inte bryr sig ett dyft om vad alla andra håller på med.
Haha det där var säkert helt osammanhängande om man inte läst boken eller möjligen sett serien. Men saken är den att om ni inte gjort det så borde ni det! Om inte annat så för att höra deras ”Åh du! Du!” som de tar till när det inte finns några ord för deras frustration. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar