tisdag 17 februari 2009

Ful av Scott Westerfeld


”I en värld av extrem skönhet är det normala fult” står det skrivet på framsidan av Ful, skriven av Scott Westerfeld. Och det är just detta som boken handlar om – en värld där alla är snygga och de som inte är det har ingenting där att göra. Tally är 15 år och längtar efter att få fylla 16, det är då Operationen sker. Alla människor genomgår operationen när de fyller 16år, och efter att de opererats blir de snygga och får flytta till Snyggingstan med alla andra skönheter. En värld som inte dömer efter utseendet eftersom alla är likadana, lika snygga. Tally blir kompis med Shay som också är 15år och det visar sig att de fyller samma dag – de kommer få bli snygga samtidigt! Tally planerar gärna inför operationen och fantiserar om hur livet kommer att te sig efter operationen, när de lever i Snyggingstan. Shay verkar dock inte alls vilja bli snygg, det fula kanske inte är så fult? Det finns andra som håller med Shay och ute i vildmarken, bland ruinerna efter det samhälle som rostisarna lämnade efter sig, bildar de ett eget samhälle.
Tally tar sina första steg mot operationen och framtiden. Hon kommer att bli snygg, festa hela tiden och bara ha kul med alla andra snyggingar i Snyggingstan. Men av någon anledning börjar hon tveka och blicka bort mot Shay och de andra som håller med henne om att det kanske inte är det bästa att se ut som alla andra? Tally stannar till och tvekar. Ska hon följa sin vän Shay eller ska hon göra operationen precis så som samhället hon lever i vill? ”Det är inte programmering, det är bara en naturlig reaktion. Och ännu viktigare är att det är rättvist. Förr i tiden var alltihop slumpmässigt – en del människor var ganska snygga, de flesta var fula hela livet. Nu är alla fula… tills de blir snygga. Inga förlorare.”

En grymt intressant bok som jag inte riktigt kunde lägga ner, dock hade den en liten tendens till att bli lite för mycket science fiction för min del. Men själva idén med en framtid som opererar alla till att se likadana ut intresserar mig verkligen. Den här boken är den första delen och jag lär få läsa den andra delen vare sej jag vill eller inte eftersom jag lider av nyfikenhet. Jag har egentligen mycket mer att säga om boken men då skulle jag förmodligen avslöja för mycket av handlingen så jag antar att det är bäst att vara tyst och istället rekommendera er att läsa den! Det är en rätt stor skopa science fiction men ämnet är ändå väldigt nutida och en stark kritik till dagens samhälle som ju ständigt strävar efter skönhet. Kort och gott en lättläst ungdomsbok med väldigt intressant tema som säkerligen har lockat många läsare och kommer att fortsätta göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar