söndag 15 februari 2009

Näsdukar, te och böcker

Häromdagen var man sängliggandes med förkylning och feber - inte alls trevligt. Jag förstår inte att jag ska ha så dåligt immunförsvar, blir sjuk för minsta lilla.
Det positiva med mina alltför många "sjuk-dagar" är att man får tid att läsa eftersom det är det enda man orkar göra.
Och när man inte orkar det blir man hänvisad till TV:n och där finns det alltid lite trevliga filmer. Och orkar man inte det - ja då får man ju i alla fall sova och slippa eländet ett tag.

Men, i första hand ägnar jag mig då åt att läsa och denna gången blev det lite blandat. Jag började med att läsa ut Ful av Scott Westerfeld som jag påbörjade i veckan. Lättläst ungdomsbok med intressant tema, men jag återkommer nog med fler kommentarer om den senare. Efter denna tänkte jag att nu ska jag nog allt tillåta mig att sluta gå runt och mysa och faktiskt börja läsa Rosen på Tistelön - så den är påbörjade nu.

Efter ett tag med denna började dock huvudet säga ifrån - dumma huvud - så då blev det att dra sig åt TV:n och halvsova istället, väl där letade jag fram en gammal klassiker - Nybyggarna. Jag har en ovana (tycker somliga) att sitta och läsa framför både film och tv-program. Grymt asocialt har jag fått höra, men denna gången satt jag ju själv så då kvittar det väl tänkte jag och letade fram Kulla-Gulla ur bokhyllan.

Kulla-Gulla läste jag mycket när jag var liten, och jag antar att själva serien är rätt välkänd så jag skippar nog handlingen. I vilket fall har jag börjat plöja igenom någon bok då och då och nu hade jag kommit fram till Kulla-Gulla vinner en seger, i denna är då Gulla kvar på torpet, patron är sjuk och Regina är i farten. Väldigt lättläst och mysigt, det ligger en sådan krypa-upp-i-soffan-med-en-kopp-te-känsla över dessa böcker. :)

Efter ett tag var både Nybyggarna och Kulla-Gulla slut. Vad ska man ta sig till då tänkte jag eftersom huvudet fortfarande värkte lite för mycket för att kunna läsa något mindre lättläst. I sådana stunder är det härligt att man minns vad man gjorde när man var liten och sjuk - man läste! Mer specifikt läste man Eva och Adam - böckerna. Jag vet, jag vet - jag är förmodligen för gammal för dessa men jag tycker fortfarande att de är riktigt bra. De är roliga, har en skarp känsla av vardaglighet som jag älskar av någon anledning, de är smått töntiga och därmed rätt söta och så går de så larvigt snabbt att läsa så det är nästan löjligt. De är ju slut inom mindre i en timma så hur kan man låta bli att plocka upp en någongång då och då?

Efter denna bok somnade jag lugnt in bland alla kuddar och näsdukar och nässpray och temuggar och huvudvärkstabletter och böcker och... ja, ni fattar grejen.
Ibland kanske man ska se den ljusa sidan även i att vara sjuk? Man får ju tid med lite lättsmälta böcker och dessa är ju faktiskt lite underskattade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar