torsdag 29 mars 2012

Kings Carrie vs filmatiseringen Carrie från 1976

Läste boken innan jag såg filmen.

Jag fick lite kalla kårar när jag läste Carrie av Stephen King och kände till en början att filmatiseringen av boken från 1976 var lite lam. Jag ändrade mig dock under slutscenerna. Sissy Spacek är egentligen hela anledningen till att jag gillade filmatiseringen. Hon gör ett helt galet bra jobb i gestaltandet av Carrie, hon ser precis så undergiven ut som jag tänkt mig och blir precis så avstängd som jag föreställde mig i slutscenerna. En helt fantastisk rollprestation som särskilt kommer fram i balscenerna, från det att hon kommer dit nervös och på något vis så söt i sin enkelhet, precis som jag tänkte mig Carrie under balen - och senare precis så hänsynslös men ändå så fruktansvärt sårad och tillintetgjord som jag föreställde mig slutet av balen.

Ett extra plus var ju också att se John Travolta i en av sina första filmroller och redan här kan man ju konstatera att killen vet vad han gör framför kameran. Han fångade den avskyvärda karaktären Billy Nolan på ett bra sätt.

Jag var dock lite besviken på Carries mamma som jag blev väldigt skrämd av i boken, men som här inte alls föreföll mig särskilt skrämmande.

Bilden hittas här

Överlag var det dock en bra filmatisering, men boken var givetvis bättre. Filmen fick inte fram alla viktiga små delar som tas upp i boken, vilket jag tyckte att den förlorade en del på. Jag var också besviken på det pinsamma slutet där Carrie skulle skrämmas en sista gång, tyckte att det framställde henne på ett sätt som boken inte framställer henne som. Hennes förmåga känns inte alls som en sjukdom, vilket King beskriver den som, efter den scenen.

Har hört att det även finns en filmatisering från 2002, kanske ska ta och se den också?

4 kommentarer:

  1. Ibland önskar jag faktiskt att de nya böckerna kunde ta slut, så jag kunde få läsa om de här fantastiska favoriterna från förr. Men det går oftast över ganska så snabbt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår känslan :) Fast jag brukar dock läsa om böcker ganska ofta ;)

      Radera
  2. Jaså, det finns en ny filmatisering? Visste inte jag men måste givetvis kollas upp!

    Boken tycker jag mycket om. Det märks att det är Kings första men fördelarna väger lätt upp nackdelarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Här är länk till den på imdb: http://www.imdb.com/title/tt0319970/
      och trailer på youtube:
      http://www.youtube.com/watch?v=O60xLw64ufU

      Fast jag tycker att Angela Bettis som spelar Carrie där är så läskig, så vi får se om jag vågar se den haha :)

      Radera