måndag 19 mars 2012

Hittebarnet, av Katerina Janouch

Hittebarnet är den tredje boken om barnmorskan Cecilia Lund och är en av de bättre böckerna i serien. Jag har hittills tyckt bra om alla tre men tyckte att tvåan kändes aningen splittrad. I den tredje boken knyts de parallella historierna ihop bättre och jag kan knappt lägga ner boken.

I den tredje boken är Cecilia ihop med sin man John igen och får i början veta att hon har blivit gravid och väntar sitt femte barn. Cecilia är förvirrad och vet inte vad hon vill, en del av henne vill behålla barnet medan en del säger att det är alldeles för tidigt att skaffa ytterligare ett barn så snart efter uppbrottet. Hon undrar också hur hon ska hinna med att se alla sina barn - får de verkligen all den uppmärksamheten de förtjänar och behöver?


Som sagt så är Hittebarnet enligt mig bättre än den andra boken i serien, Systerskap. Vi får stifta ytterligare bekantskap med Cecilia och hennes familj, men vad som verkligen intresserar mig är människorna omkring henne som börjar få allt mer plats nu. Hennes mamma som tycks ha alkoholproblem och arbetskollegan Gun som håller på en stor hemlighet. Dessa karaktärer fyller ut historien på ett intressant sätt och ger flera bottnar.

En bra bok som gör mig riktigt sugen på nästa bok i serien som är Tigerkvinnan!

Har tidigare recenserat:
Bedragen
Systerskap

2 kommentarer:

  1. Jag har böckerna Bedragen och Hittebarnet hemma som jag har fått någon gång men inte hunnit läsa. Kanske dags att ta tag i det nu :)

    Tack för en riktigt bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag, de är lättlästa också så det går snabbt :) I mitten av de två har du Systerskap, också men jag kan tänka mig att de fungerar någorlunda som fristående böcker.

      Tack så jättemycket! Vad glad jag blir! :)

      Radera