fredag 9 mars 2012

Amerikanska inbördeskriget i fokus

Nu har kursen om amerikanska inbördeskriget dragit igång och jag gjorde ju tidigare upp en lista om fem böcker som jag tänkte läsa nu, nämligen:

1. Onkel Toms stuga, av Harriet Beecher Stowe
2. Fiendens kvinnor, av Paulette Jiles
3. Custers sista strid, av Tommy Eriksson
4. Borta med vinden, av Margaret Mitchell
5. Åter till Cold Mountain, av Charles Frazier

Onkel Toms stuga var riktigt bra och det for runt många tankar och reflektioner genom huvudet när man läste den. Ska delge dessa i recensionen som kommer någon gång i framtiden.

Fiendens kvinnor har jag inte börjat med än, utan den har fått ligga lite på is men med tanke på att det är en biblioteksbok borde jag börja läsa den snart.

Custers sista strid är jätteintressant läsning och jag har läst vissa kapitel här och där som är kopplade till inbördeskriget.

Borta med vinden har jag ännu inte tagit tag i, men den kan ju också skrivas upp under Litterära nyårslöften 2012 under listan böcker som står i bokhyllan och inte blir lästa - så jag får ta tag i den!

Åter till Cold Mountain har jag inte heller börjat med ännu men den är som Borta med vinden så jag ska nog allt ta tag i den också har jag tänkt mig.

Jag har också kommit på den mest uppenbara boken och som jag ju egentligen tänkt läsa och börjat läsa men som jag totalt måste ha glömt bort när jag skrev denna lista tidigare - Nord och Syd av John Jakes! Jag hade nog tänkt mig att denna skulle vara tung och tråkig att läsa men jag är helt uppslukad av Orry Mains och George Hazards liv (lite mer av Orrys ska erkännas, mest pga Madeleine och Brett dock).

2 kommentarer:

  1. Hej L !

    Bustrevligt att du ögnat igenom vissa kapitel i "Custers sista strid". Glöm bara inte att de böcker du räknat upp arbetar inom olika genrer.
    Min egen Custerbiografi är en ruskigt väldokumenterad sak som du kan se i källförteckningen. Jag hoppas inte du gör misstaget - som amerikanska författare är så förtjusta i - att blanda ihop verklighet med fiktion. Det kan vara hur spännande som helst, men glöm inte att där finns en avgörande skillnad. Därmed inte sagt att det inte behövs rejäla portioner fantasi för att göra en faktabok aptitlig. // Vänl Tommy Eriksson, förf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, jag tyckte mycket om din bok! Om jag får tillfälle ska jag läsa igenom hela senare när jag har mer tid.
      Givetvis är ju dessa böcker vitt skilda och har helt olika syften, medan Onkel Toms stuga är ett politiskt inlägg, är din bok "Custers sista strid" ren faktabok medan de resterande snarare hittar på rätt friskt men har sin utgångspunkt eller skådeplats i amerikanska inbördeskriget. Nu använde jag emellertid ingen av dessa som främsta källmaterial utan tänkte snarare att de kan ge mig en bättre inblick i och omkring inbördeskriget, där de skönlitterära böckerna kan erbjuda en stor portion förståelse genom känslor och inlevelseförmåga i situationen under inbördeskriget.

      Radera