tisdag 27 mars 2012

Böcker på G i bokhyllan!


Det fanns en del böcker med en titel som börjar på G i min bokhylla, men här är ett par stycken; Gengångare, Grottbjörnens folk, Gycklarens dotter, Grabben i graven bredvid och Gömda.

Gengångare - Har inte läst denna och vet inte vart jag fått den ifrån heller. Kanske fick den av någon? Den ser ju dock lite härligt mysrysig ut så ska nog ta och läsa den.

Grottbjörnens folk - Läste nyligen denna för första gången och tyckte bra om den, inget mästerverk kanske men det hade jag ju inte direkt väntat mig. Ändå så pass bra att jag tänkt läsa fortsättningen (att det räknas som fullitteratur rör mig inte i ryggen, jag läser vad jag vill).

Gycklarens dotter - Jag fick en knäpp på Catherine Cookson ett tag där och köpte in en del böcker av henne men det blev aldrig av att jag läste dem, utan fortsatte mest med min favorit Hatets barn. Har därför inte läst denna men någon gång ska det väl bli av...

Grabben i graven bredvid - Lagom rolig och lättläst. Gillar Mazettis språk och stil vilket här kommer fram på ett bra sätt. Kulturkrocken mellan bibliotikarien Desirée och bonden Benny är klart underhållande.

Gömda - Första gången jag läste denna fastnade jag direkt, älskade den! Jag har ibland svårt för Liza Marklunds sätt att skriva men i denna bok passar det perfekt och ger en skarp verklighetskänsla. Gillar fortfarande denna bok och tycker att det är väldigt bra att den skrevs för det har öppnat upp debatten kring kvinnomisshandel, som är ett viktigt problem. Vad som är sant eller inte sant bekymrar mig mindre. Sant är att vissa kvinnor lever i den här rädslan varje dag och det är viktigt att det uppmärksammas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar