lördag 1 december 2012

Lucka nr 1 - The lion, the witch and the wardrobe


Narnia är en magisk värld som många av oss besökte som barn. Jag minns hur länge man stod i kö innan man äntligen fick låna den på biblioteket. Jag älskar fortfarande Narnia och gillar alla böckerna, men nog är det Häxan och lejonet som jag minns allra bäst.


Häxan och lejonet är såklart inte en typisk julbok, men är en av böckerna i julkalendern som jag menar har en viss julkänsla över sig eller har julen i bakgrunden. Jag kan inte själv sätta fingret på julkänslan i Narnia, men kanske är det de snötyngda miljöerna, jultomtens besök och att filmatiseringarna ofta visas kring jul på TV. Narnia hör lite till julen för mig, även om den inte handlar om julen. Därför tyckte jag att det passade att placera den allra först, som en liten aning av julkänslan som snart kommer i antåg.

Boken som lottas ut är på engelska och här är en beskrivning av handlingen från adlibris:
"They open a door and enter a world. Narnia ... a land frozen in eternal winter ... a country waiting to be set free.
Four adventurers step through a wardrobe door and into the land of Narnia -- a land enslaved by the power of the White Witch. But when almost all hope is lost, the return of the Great Lion, Aslan, signals a great change ... and a great sacrifice."





Instruktioner för att anmäla sig till tävlingen om julkalenderns böcker finns att hitta här!

Förra årets julcitat för lucka nr 1 hittas här!

2 kommentarer:

  1. Jaa Narnia det är en decemberbok!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker också det! Det är en julkänsla över den, även om jag inte kan säga exakt varför :)

      Radera