tisdag 24 januari 2012

Böcker på B i bokhyllan!


Här är några böcker i min bokhylla som börjar på bokstaven B; Britt-Mari lättar sitt hjärta, Brottsplats Bråviken, Bilbo, Bortförda, Bränt barn söker sig till elden och Borta med vinden.

Britt-Mari lättar sitt hjärta - Astrid Lindgrens första publicerade bok som torde vara bland de allra första utgåvorna då min mormor antecknat på insidan att hon fått den i julklapp 1952. Älskar denna bok som har så mycket av Astrids resonemang kring sig med en tjej som minsann har lite skinn på näsan. Britt-Mari lever i något av en mysig drömvärld på ett svenssonaktigt sätt men ändock drömlikt. En läsvärd bok som många tycks missa i tron att Astrid bara skrev barnböcker.

Brottsplats Bråviken - Ja herregud vad är det här för bok tänkte jag när jag såg den i bokhyllan! Och jag har nog inte läst den, känner inte igen innehållet i alla fall. Känner igen titeln men det är nog det enda som jag har läst av den. Tänk hur många böcker man kan ha i bokhyllan som man inte ens har så mycket som bläddrat i! Det är synd och skam!

Bilbo - Gjorde rena fyndet på Myrorna en dag när jag såg denna, som hade rymt från bokavdelningen och lagts bland koppar och fat. Grabbade tag i den genast! Bilbo är en bra upptakt till Sagan om Ringen-triologin men kanske inte riktigt till samma målgrupp. Jag skulle nog beskriva detta som en barnbok, en väldigt mysig sådan. Ser spänt fram emot filmatiseringen som ska komma snart!

Bortförda - Det här var en av de böcker som klickades hem under bokrean förra året. Trodde att den skulle vara spännande och hjärtslitande in i det sista. Det var den inte. Visst var det sorgligt och hemsk vad mamman tvingades gå igenom när hennes man helt plötsligt "kidnappar" deras gemensamma barn och tar dem från USA till sitt hemland och vägrar lämna tillbaka dem. Men sympatikänslorna man kände drogs snabbt ner av bokens seghet och det faktum att jag i efterhand främst kan beskriva den som tråkig.

Bränt barn söker sig till elden - Köpte den tack vare titeln. Och den är visserligen bra men lite besviken blev jag allt. Trodde nog att det skulle vara en annan typ av bok, men läsvärd var den och titeln gillar jag fortfarande!

Borta med vinden - Den har stått där länge och samlat damm men ännu inte blivit läst. Det är ju en omtalad bok så jag får väl ta tag i det. Egentligen vet jag inte riktigt varför den hamnade i min bokhylla, jag har nämligen aldrig varit intresserad av att läsa den... och ändå gick jag och köpte den? Vad hände där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar