onsdag 6 juli 2011

Morden i Badgers Drift, av Caroline Graham


En äldre kvinna dör och det som först tycks vara ett naturligt dödsfall, visar sig vara ett kallblodigt mord. Kommissarie Barnaby blir inkopplad och med hans skarpa sinne i kombination med inspektör Troys ytliga funderingar, så är de snart mördaren på spåren…

Hittills har jag bara sett serien men morden i Badgers Drift har utefter det varit mitt absoluta favorit fall. Den liknar serieavsnittet i stort sett men det finns vissa skillnader, följaktligen blir det ju ändå spännande, trots att man sett serien.

Det bästa är att alla ljuger och därför är det svårt att lista ut vem som är skyldig till morden. Och fler än en död kropp blir det, och blodigt värre dessutom! Således är det en perfekt deckare!

Barnaby och Troy är dessutom karaktärer som jag verkligen gillar också, så det höjer väl en del. Jag har tidigare fått höra att Troy inte alls är sig lik i serien men jag tycker mig inte se några större skillnader i just denna första bokens Troy och seriens Troy. Och Barnaby är samma gamla mysiga man, kanske något mer grumsig och sur.

Gillar man serien så är det absolut värt att läsa böckerna, åtminstone den första boken. Och jag kommer förmodligen att läsa fler i denna serie när deckar-andan faller på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar