tisdag 30 oktober 2012

J.M. Coetzee - Inget för mig!

I utmaningen om Jorden-runt-läsning har jag så kommit till Sydafrika och där stod Ett dåligt år av J.M. Coetzee på listan. Det här skulle bli andra boken jag läste av J.M. Coetzee och den första, Onåd, föll mig inte alls i smaken. Men jag tänkte ge författaren en ny chans och började således med Ett dåligt år.
Men det gick ju inte alls. Jag fastnade inte alls i boken och varje sida blir en kamp om att behålla fokus. Och jag kände att det här går inte. Och så läste jag att Malin på Nilmas bokhylla, som startade utmaningen, inte heller läste ut den och då kände jag att nej nu ger jag definitivt upp!

Så det blev inget Ett dåligt år för mig, men jag hoppar istället raskt vidare till nästa bok på listan: Under lejonets blick av Maaza Mengiste

2 kommentarer:

  1. Jag hade också svårt med min resa till Sydafrika. Coetzee var visst ingen bra representant ;) Jag lyckades läsa ut Onåd men det var verkligen motvilligt. Låter inte som du fått så bra intryck av honom nu när du läst en bok du inte blev imponerad av och en bok du gav upp på. Hoppas nästa land blir bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis, det känns som att Coetzee och jag helt enkelt inte går ihop ;) Nu blir det nya tag med nästa land! Vad ska du läsa då? :)

      Radera