lördag 11 augusti 2012

Kyrkbröllop, av Moa Martinson

Kyrkbröllop är den andra boken i Moa Martinsons självbiografiska trilogi om sin uppväxt. Här har bokens huvudperson Mia blivit lite äldre och hennes moster ska gifta sig i kyrkan, med blommor och allt! Men fattigdomens hårda sanning är alltid närvarande och vi möter också Mias och hennes mors kamp för överlevnad...

----------------------------------------------------------------------------

Jag gillade verkligen Mor gifter sig som är den första boken i trilogin, men jag måste säga att det verkligen tar sig i Kyrkbröllop! Det är ett bättre upplägg och historien är mer samlad, inte lika plottrig som i Mor gifter sig. Det finns även ljusglimtar i historien även om det också är mycket mörker. Men jag tror att det krävs små positiva stunder även i böcker som skildrar elände, för att det ska bli en bra bok.

Jag gillar Mias moster som känns som en väldigt spännande karaktär. Jag hade gärna sett att hon fått vara kvar längre. Mostern blir sammankopplad med det fina bröllopet och Moa får henne verkligen att låta underskön där på bröllopsmorgonen. Det slog mig på något sätt därför hårdare när även hennes elände visades. Inte ens bröllopsnatten fick hållas fri från fylla, spyor och respektlöshet.
Elände är en ständig ingrediens i dessa böcker och det känns ofta hemskt, men just i samband med bröllopet blev det på något vis ännu värre. Ingenting är heligt och allting kan smutsas ner.

Jag tänker flera gånger på supandet som ständigt närvarar i Moas böcker. Jag känner mig helt maktlös inför detta, det är så onödigt och så ofattbart hur mycket pengar som läggs på detta istället för att föda familjen.

Kyrkbröllop är riktigt, riktigt bra. Bättre än Mor gifter sig! Moa Martinson visar här tydligt att hon utvecklats som författare och bättre kan disponera en historia. Underbar läsning!

4 kommentarer:

  1. Jag läste Mor gifter sig när jag gick i skolan och fastnade inte alls för den, men jag borde verkligen ge Martinsons böcker en ny chans. Kanske ska jag gå direkt in på Kyrkbröllop utan att läsa om Mor gifter sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjoo, det kan man nog. Kyrkbröllop är nog relativt självständig, kanske missar man vissa paralleller till tidigare händelser men inte i så stor utrsträckning att boken blir jobbig att läsa.

      Radera
  2. Jag gillade också moster Charlott väldigt mycket! En fantastisk beskrivning av en (på flera sätt) stark kvinna med handlingskraft och ett totalt ointresse för vad folk ska tycka. Hon vill ha ett kyrkbröllop trots att det inte görs i hennes samhällsklass - och ett kyrkbröllop får hon också.

    Det där supandet har jag nästan svårast för i den här serien. Det är en av de få sakerna som dessa fattiga människor skulle kunna kontrollera men istället så dricker många sådana mängder att de tidigt är beroende och därmed förstör familjens redan bräckliga ekonomi. Oerhört sorgligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon var verkligen en fascinerande person! Jag älskade hur hon gjorde som hon ville utan hänsyn till andras åsikter!

      Ja, supandet har jag verkligen funderat mycket på under läsandet av Moas böcker. Det är så ständigt närvarande och så sorgligt hur mycket pengar som bokstavligt talat rinner bort, när detta skulle kunna ha blivit mat till familjen.

      Radera