onsdag 9 maj 2012

Sommarkurser - litteraturkurser

Nu är det snart sommar och för mig innebär det i år att det ska läsas sommarkurser. Det blir nog inte några litteraturkurser i år men jag har tidigare läst Astrid Lindgrens författarskap på Linnéuniversitetet vilket jag verkligen kan rekommendera! Det är en väldigt bra kurs med ett brett upplägg som är öppet för det egna intresset.

På Linnéuniversitetet har jag också läst Disney studies - film, litteratur och fenomen där man kan ha fokus på litteraturen om man vill, själv gjorde jag en analys mellan Disneys Peter Pan och J.M. Barries Peter Pan vilket öppnade upp för den typiska diskussionen kring Disneys sätt att "disneyfiera" historier.

Både dessa kurser går i år också och det är säkert möjligt att anmäla sig senare! Båda kurserna är riktigt bra och intressanta!

Annars har jag också läst Barn- och ungdomslitteratur på Örebro universitet vilket också var intressant. Det var många böcker som jag själv inte läst innan så det var inte bara de allra mest kända, utan ganska blandat. Den här kursen vann mycket på sina examinationer som öppnade upp för mycket intressanta analyser.


Förra året läste jag också Myt, magi och ockultism på Umeå universitet vilket handlade mycket om gamla myter så det blev en hel del läsande av gamla "sagor". Mycket jämförelser av likheter och skillnader mellan olika världsdelars myter och legender, vilket var otroligt intressant! Även denna går i sommar, så det är bara att kontakta universitetet om det vore intressant.

I år är det emellertid historiekurser som ligger på kartan och därför ska jag läsa Kvinnohistoria och Familj, sexualpolitik och barnafödande under medeltiden under sommaren. Litteraturlistorna på dessa kurser ser också himlars spännande ut så jag ser fram emot en lärorik sommar!

4 kommentarer:

  1. Astrid Lindgren-kursen har jag kommit in på i år och ser mycket fram emot :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt! Blir lite avundsjuk på att du har hela kursen framför dig - den är riktigt, riktigt bra :) Vore intressant att höra vad du väljer för ämne att skriva om senare :)

      Radera
  2. Jag är lite sugen på Disney-kursen. :) Var det några obligatoriska träffar i Växjö?

    SvaraRadera