onsdag 16 maj 2012

Dansar med vargar, av Michael Blake


Dansar med vargar handlar om den amerikanska löjtnanten John Dunbar som positioneras ute på prärien, mitt i siouxindianernas land. Han är helt ensam och njuter av den frihet som landskapet erbjuder. Sakta men säkert börjar han också stifta bekantskap med indianerna. Deras kontakt växer allt starkare och Dunbar börjar bli en del av indianstammen. Han blir en av dem och går från att vara löjtnanten John Dunbar till att vara siouxindianen Dansar med vargar.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Dansar med vargar uppfyllde alla mina förväntningar. Det är en fantastiskt vacker och rörande bok om frihet och kärlek till naturen och sina medmänniskor. Blake skildrar på ett fint sätt siouxindianernas tillvaro och hur de bit för bit måste ge upp sin identitet och sin livsstil när "de vita" invaderar och förstör deras land.

Blake är emellertid inte helt okritisk och visar både positiva och negativa sidor hos indianerna, vilket jag uppskattar eftersom att indianerna i böcker som denna ibland framställs lite onyanserat. Men Blake ser dem verkligen som människor och de blir därför mänskliga med fel och brister såväl som många goda sidor.

John Dunbar är också en väldigt intressant karaktär. Han njuter av friheten och ensamheten men snart vill han ha det alla människor söker, tillhörighet och gemenskap med andra människor. I den kontakt som han knyter med indianerna är det intressant att se hur han reflekterar över både sin egen kultur och indianernas, som stundvis barbarisk med meningslöst våld. Här visar Blake skickligt hur Dunbar så småningom tar över indianernas värderingar och därmed mer och mer identifierar sig med dem. Övergången från John Dunbar till Dansar med vargar är högst trovärdig och mycket snyggt beskriven av Blake.

Dansar med vargar är en otroligt vacker historia som verkligen träffar rakt i hjärtat. Jag niger djupt för Michael Blake som skrivit denna fantastiskt gripande bok.

4 kommentarer:

  1. Just det, den skulle jag ju lägga till i min vill-ha lista. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så ;) Det är ju en helt fantastisk bok :)

      Radera
  2. Finns denna som bok:O måste läsa den för jag älskade filmen:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag verkligen att du ska! :) Filmen har följt boken väldigt bra så du kommer att känna igen mycket :)

      Radera