onsdag 25 februari 2015

Köpstopp och bokrea?

Ja nu kallar jag det köpstopp men egentligen handlar det ju mer om att handla smart och mer med tanke på miljön och konsumtionshetsen. Men ja, mitt så kallade köpstopp rullar vidare. Och jag har faktiskt hunnit fundera väldigt mycket på det här med konsumtion. Både utifrån hur det påverkar miljön men också hur det påverkar mig. Vad innebär det för mig att konsumera? Vilken typ av konsumtion blir jag lycklig av? Vad känns mest som betungande konsumtion? Och när tänker jag på skillnaden innan ett köp?

Jag läser just nu Lev enklare av Giséla Linde och det sätter verkligen igång tankarna kring det här. Jag har försökt att portionera ut boken i små doser för att verkligen hinna fundera över det hon för fram och ta det till mig. Jag vill inte hasta igenom så många bra tankar. Det kommer en recension senare.

Nu i februari är det ju dags för bokrea och jag hade redan innan planerat att det var okej att handla på bokrean men med mer eftertanke innan mina inköp. Jag skrev upp alla böcker jag var intresserad av och delade sedan in dem i tre kategorier, 1. Vill verkligen ha, 2. Tror verkligen att denna kan vara bra & 3. Vill ha i bokhyllan.
Jag upptäckte ganska snart att det fanns en till kategori i min lista - 4. Kan nog vara bra. De böcker som skulle ha hamnat där strök jag direkt. Om jag inte verkligen känner att en bok verkar bra så blir det inget. Då kan jag lika gärna låna den på biblioteket.

I kategori 1 strök jag någon bok som jag ändå kände att jag kunde vänta med. I kategori 2 strök jag en hel del och försökte känna efter vilka som verkade allra bäst. I kategori 3 försvann de allra flesta. I den här kategorin hamnade ju bara böcker som jag vill ha till min samling. Några sådana böcker kan man kosta på sig men jag försöker hålla dem till ett minimum.

Efter min första snabba rensning kostade bokrean ungefär 700kr. Sedan blev jag hårdare och strök en del böcker som jag kanske ville ha men som jag inte kommer att läsa just nu - de kan alltså vänta. Jag bantade ner listan och hamnade på 300kr. Det känns helt okej.

Jag har full förståelse för om det verkar sjukt att ha ett slags köpstopp och sedan ändå handla böcker för flera hundra kronor men jag är nöjd. Jag har funderat över vad jag köpt och vägt lite fram och tillbaka och har nu bara beställt böcker som jag verkligen, verkligen vill ha och som jag känner mig övertygad om att jag kommer att läsa.
Om jag hade haft samma lista förra året hade jag kanske tagit bort någon bok och förmodligen nöjt mig när summan gått ned en aning oavsett vilka böcker som låg i korgen. Och för mig blir det lite att handla för handlandets skull - bara för att det är bokrea.

För mig handlar det här köpstoppet mycket om just det. Att försöka komma bort från att handla av ren vana eller för att det förväntas. Jag vill konsumera saker som jag verkligen vill ha och vill faktiskt inte lägga de pengar jag jobbar ihop på sådant jag egentligen inte bryr mig om så mycket.

2 kommentarer: