torsdag 22 december 2011

Julcitat - 22:e december

"Jag skulle önska, att du vore här ikväll, så att jag kunde få bjuda dig på kaffe och låta dig få smaka på julbaket i vårt kök, som just nu är så hemtrevligt med trasmattor på golvet, blankskurad koppar på väggarna, rödrutig duk på det stora slagbordet och silkespappersfrans om spiselstången. Jag känner mig så förmögen, när jag ser det, och rik som ett troll, när jag ser skafferiet proppat med julmat och kakbrukarna fulla till bristningsgränsen. Tänk, att det är jul om bara två dagar! Och tänk, att man kan vara lika förväntansfull varje år! Den dag jag inte längre känner, att det killar i magen, när jag tänker på jul, den dagen vet jag, att jag är gammal!"


Britt-Mari lättar sitt hjärta, av Astrid Lindgren (s. 80).


Här sätter Astrid Lindgren verkligen ord på mina känslor, för det är ju alltid lika mysigt var gång det är jul och jag kommer då rakt inte känna annorlunda hur gammal jag än blir - det är jag säker på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar