tisdag 19 april 2011

Unga kvinnor, av Louisa May Alcott


”Familjen March lever ett idylliskt liv i 1860-talets New England. Så utbryter amerikanska inbördeskriget och fadern inkallas. Mor och fyra döttrar, den livfulla och pojkaktiga Jo, den vackra Meg, den sköra Beth och den romantiska Amy, tvingas under knappa förhållanden klara sig så gott de kan.”

Alcotts Unga kvinnor skrevs 1868 vilket är något som jag tycker märks. Främst med tanke på hur kvinnorna framställs, det står snabbt klart att det är ett i högsta graden patriarkalt samhälle som beskrivs och uppmuntras. Något som irriterar mig en smula även om jag givetvis förstår varför med tanke på när boken skrevs.

Jag kan förstå de som tycker att denna roman är en hjärtevärmande historia om familjens strävan efter god moral. För mig blir det emellertid lite väl mycket moral. Det blir som en uppfostringsbok för unga kvinnor – si och så ska du handla för att uppträda rätt, men akta dig noga för att handla på andra sätt.
Boken är uppdelad i episoder som flera av dem är charmiga och som jag ler åt och riktigt myser i fåtöljen när jag läser. Dock så återkommer dessa moralkakor ständigt. Varje liten episod slutar med en moral om vett och etikett. Detta blir i längden lite för mycket, även om en hel del av dessa episoder är riktigt bra och boken överlag är väldigt välskriven.

Kort sagt: lite för mycket moral för min del – Unga kvinnor was not my cup of tea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar