onsdag 14 januari 2009

Tolkiens Bilbo


Igår läste jag ut Bilbo av J.R.R. Tolkien som visade sig vara mycket mer än vad jag väntat mig. Det var flera år sedan jag läste triologin om Ringen och jag har aldrig läst Bilbo tidigare. Nu såhär i efterhand kan jag önska att jag hade läst den innan jag läst Sagan om Ringen, Sagan om de två tornen och Sagan om konungens återkommst - så om ni inte har läst någon av dessa fyra och tänker börja, så börja med Bilbo, den ger en bra grund att stå på.

Bilbo är mer lättläst och har sagts vara mera utav en barnbok. Jag kan hålla med om att man får en känsla av att det är en barnbok, men bevisligen så tilltalar den ju ändå många olika åldersgrupper. Jag älskar hur Tolkien målande och humoristiskt beskriver stackars Bilbo som inte alls vill vara med om äventyr. Det är nämligen i Bilbos lilla hobbithåla som allting börjar när trollkarlen Gandalf en dag besöker honom. Gandalf vill skicka iväg Bilbo på äventyr med ett gäng dvärgar som ska återta en förlorad skatt. Det här vill inte Bilbo alls vara med om, han anser sig ha det mycket bättre hemma, därför säger Bilbo bestämt nej till Gandalfs erbjudande. Trots Bilbos motstånd blir han till sist övertalad och följer med dvärgarna för att besegra draken Smaug och återta skatten som tidigare tillhörde dvärgarna. Det är dock inte bara Smaug som står i deras väg, de möter alltifrån vättar och spindlar till varelsen Gollum som vakar över sin älskade ring.

Bilbo är en mysig bok som man har stor glädje av om man så bara har en enda gnutta fantasi. Själv har jag stora mängder fantasi och älskar fantasy vilket förmodligen bidrar till hur mycket jag tycker om den här boken. Jag är redan väldigt sugen på att börja med triologin återigen men har lovat mig själv att åtminstone försöka läsa en bok i taget, men eftersom jag känner mig själv så vet jag att detta inte kommer att lyckas men jag ska i alla fall ge mig den på det så kanske jag kan trappa ner till två böcker i alla fall.
Det är något väldigt mysigt och magiskt över Bilbo. Den känns lite som en längre prolog till triologin även om Ringen inte alls är ett bekymmer här, den är mera utav en hjälp till Bilbo på hans äventyr. Boken är mer utav en saga men det gör den inte alls sämre, Tolkien öppnar verkligen en annan värld för oss och bjuder oss in att delta. Väldigt bra bok som säkerligen kommer att läsas om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar