torsdag 24 november 2011

The Tudors och Anne Boleyn

Jag har rätt nyligen sett klart på andra säsongen av The Tudors och blev verkligen sugen på att läsa om Den andra systern Boleyn.

Tycker verkligen att Anne Boleyn var en intressant person som på många sätt nog var väldigt smart men kanske lät sig styras för mycket av sina känslor, utefter vad historian tycks kunna säga om henne.
I The Tudors görs i vilket fall ett mycket intressant porträtt av henne som lite skiljer sig ifrån det i Den andra systern Boleyn, efter vad jag minns.
Tänkte därför läsa om den i väntan på att få råd med den tredje säsongen av The Tudors - mycket bra serie för övrigt. Visserligen är ju Anne Boleyn numera ett minne blott vid den tredje säsongen av The Tudors antar jag men men...

4 kommentarer:

  1. Jag gillade både "Den andra systern Boleyn" och "The Tudors". Bäst är de säsongerna där Anne Boleyn är med - sedan blir de rätt så ointressanta. Hon som spelar Anne är så perfekt i rollen!

    SvaraRadera
  2. Ja Natalie Dormer är suverän i rollen som Anne, en av de bättre tolkningarna jag sett, om inte den bästa.
    Okej, jag har bara sett fram till andra säsongen, men får hoppas att jag gillar även de andra i alla fall då :)

    SvaraRadera
  3. Åh, Anne. Åh, Natalie.
    Jag har sedan högstadiet haft en sjuklig fascination av Anne Boleyn och hennes liv - och nu på senaste tiden så har jag blivit trollbunden av den så karismatiska Natalie Dormer.

    Däremot så är jag inte alltför förtjust i Philippa Gregory då hon har en benägenhet att hitta på och tolka saker själv och sedan säga att det är historiskt fakta fast det inte är det. Mycket utav det som händer i "Den andra systern Boleyn" sticker lite i mina ögon (främst hur Anne framställs som djävulen själv och Mary är en perfekt ängel) på grund av det.

    Jag har inte sett hela tredje säsongen, men jag minns att jag tyckte att den var lite... halvtråkig. Fjärde var bättre :)

    SvaraRadera
  4. Delar din fascination Sara, och Natalie Dormer är sannerligen trollbindande! Väldigt duktig skådespelerska!

    Jag förstår din tanke, jag har också stört mig en hel del på skillnaden i framställningen av Anne och Mary i Philippa Gregorys "Den andra systern Boleyn". Mary blir ju som du säger, en fulländad ängel medan Anne är den giriga som offrar sin syster och alla andra som står i hennes väg. Hade rollerna varit omvända tror jag utgången hade varit liknande dock, Mary hade nog gripit tillfället hon också - utefter karaktären Mary som Gregory skapat alltså, hur det skulle ha varit i verkligheten är ju omöjligt att avgöra.

    Aj då, ser fram emot tredje säsongen men den verkar ju inte vara mycket att hurra över utefter vad jag hört hittills. Men jag kanske får stå ut tills fjärde ;)

    SvaraRadera